Mammaledighet

Allmänt / Permalink / 43
Jag har bf 30 maj och planerar att jobba fram till 15 maj. Jag hoppas att jag får må bra hela vägen fram till förlossningen så att jag orkar jobba till två veckor innan, men sen ska det bli skönt att hinna landa lite hemma innan det är dags. När gick/går ni på ledighet? Hur länge var ni lediga? Jag har inte fått besked från Försäkringskassan än hur mkt jag kommer få ut under mammaledigheten, men jag föreställer mig att jag ska vara ledig 10-12 månader. 

Min nedräkningsapp till ledigheten.
#1 - - Elinda:

Jag har gått hemma sen v 13, med graviditetspenning då jag inte får flyga. Är flygvärdinna och mitt jobb kan inte erbjuda mig någon annan tjänst :-( hade gärna jobbat.
Jag har bf 26/6. Om allt går som det ska skulle jag gärna börja jobba 50%( jobbar då 9 dagar i månaden) i mars 16.
En fråga Jessica, visst kommer Ibbe från Sala? Jag med 😊
Kram och tack för en härlig blogg och instagram.

#2 - - Elinda:

Jag har gått hemma sen v 13, med graviditetspenning då jag inte får flyga. Är flygvärdinna och mitt jobb kan inte erbjuda mig någon annan tjänst :-( hade gärna jobbat.
Jag har bf 26/6. Om allt går som det ska skulle jag gärna börja jobba 50%( jobbar då 9 dagar i månaden) i mars 16.
En fråga Jessica, visst kommer Ibbe från Sala? Jag med 😊
Kram och tack för en härlig blogg och instagram.

Svar: Hejsan! Spännande jobb! :)
Ja, det gör han! :)
Kram och tack för att du läser!
Jessica Lagergren

#3 - - Anonym:

Jag hade problem under min graviditet så jag blev först sjukskriven 25% men sen fick jag graviditetspenning så jag gick hemma 2 månader innan min lilla prins kom. Jättesegt och tråkigt men min kropp orkade inget annat. Jag ska vara mammaledig i 1,5 år och sen tar min sambo 2 månader och inskolningen :)

#4 - - Eveline:

Jag tillhör kategorin där jag är hemma så länge jag bara kan. Arbetar på fsk med små barn så har gått hem i ca v 30 båda gångerna, denna gång är jag ju redan hemma med min yngsta som precis fyllde ett år. Hoppas på att kunna vara hemma tills bebisen är drygt två år :)

#5 - - Angelica:

Älskar bilden! <3 Själv blev jag sjukskriven i april och Alice föddes i juli, så jag var hemma betydligt längre än planerat. Jag ska börja jobba i april och då är Alice nästan nio månader. Stefan ska vara hemma till augusti då hon börjar förskola. Kram

#6 - - Anonym:

Jag gick på ledighet när jag va i vecka 37, dock gick jag över 13 dagar så kändes som jag va hemma i en evighet 😂🔫

#7 - - Anonym:

Hej! Jag gick hem från jobbet två veckor innan beräknat datum och det var verkligen lagom för mig. Vår dotter föddes tre dagar innan bf. Stort lycka till!

#8 - - Maria Walkeby Roos:

Vad roligt att jag av en slump hamnade här och ser nu att vi har bf så nära.. jag har bf 28 maj :)

Svar: Åh vad kul!! :D :D
Jessica Lagergren

#9 - - Anonym:

B

#10 - - Anonym:

Blev sjukskriven dagen innan v22 för svår foglossning Och fick sen gravidpenning v 32 och nu fram till 10 dagar innan - det var i tisdags. Vår bevis är beräknad 6/3, planerat föräldrapenningen från 2/3 och jag ska ta ut 3,5 dagar i veckan. Nu så är tanken att jag ska vara hemma till Augusti 2016 och sen vill min sambo vara hemma men kan såklart bli att jag börjar jobba innan om det blir för "Tokigt" utan den vuxna kontakten. Jag har dock 4 vänner som ska ha bebis, april, maj, juni och juli så kanske går det bra ändå! 😀

#11 - - Jenny:

Hej! Jag ska gå fr jobb 8 okt (och har ju samma bf som du 30 maj), så det blir 3 v innan. Vilket känns jätteskönt! Skulle kunnat gå redan nu haha...Nämen, seriöst, det känns som om att jag redan räknar ner och börjar "avsluta" i tanken här på jobbet, det är lite väl tidigt egentligen för jag har ju ca två månader kvar. Kommer vara föräldraledig iaf 9 mån skulle jag tro, vi ska försöka dela lika. Men det vore egentligen skönt att vara ledig nästa sommar också.... :-) Med första barnet var jag ledig 1 år sedan varvade vi 50/50 ett tag, maken o jag, sedan gick han på FL heltid. Med andra barnet var jag FL längre eftersom vi var i USA ca ett halvår då min make jobbade (forskade), och vi passade på att göra detta under min FL. Lycka till med planerna!

#12 - - jenny:

Oj, 8 okt! Ska ju stå 8 maj förstås! Som är min sista jobbdag.

#13 - - Frida :

Jag gick hem 1 månad innan BF. (Bebis kom en vecka tidigt dock ) jobbade bara 50% sista 2 månaderna pga foglig.

#14 - - Frida :

Ooops!
Skulle också skriva att jag skulle vara hemma 1 år men mannen fick nytt jobb så kommer bli totalt 1 år och 7 månader för mig.

#15 - - S:

Får jag understryka - "ledigheten" haha. Har aldrig jobbat så hårt!

Gick 3 månader innan. Tog 1 månad semester och fick 2 månader gravidpeng

#16 - - Emelie:

Jag har också nedräkning nu till min ledighet! Jag har bf 9 juni o går på graviditetsledigt redan i slutet av mars! Jobbar i äldrevården o det är väldigt tungt så jag hade inte klarar att jobba längre. Efter två dagar på jobbet känns det som ryggen ska gå av o fogarna gör sig påminda. Men bara att bita ihop! Passade på att ta två veckors semester innan min gravledighet så därför går jag hem redan i mars! Ska bli så skönt!
Är så kul att följa din graviditet då du är någon vecka före mig! :) o tack för en fin blogg! Kram

Svar: Det gör du helt rätt i! :) Kram
Jessica Lagergren

#17 - - Johanna:

Jag går hem drygt tre veckor innan och har tänkt vara hemma 1 och ett halvt år innan mannen tar över och är hemma tre månader. Känns som ett bra upplägg för oss!

#18 - - Linda:

Jag planerade att gå hemma och skrota 2 veckor innan nedkomst men det blev bara 2 dagar. Herregud, alla sa ju att "man" går över tiden med första bebisen. Uppenbarligen inte alla. :D Men det var bara skönt att slippa gå och vänta :)

#19 - - Elin:

Har BF 10/7 och planerar att gå hem till midsommar, så 3 veckor innan. Tar ut massa semester och flextid så jag räknar med att ta föräldrapenning från ungefär 1/8. :)

#20 - - Marie:

Jag hade bf 18 juli, gick hem siste maj och tog ut min semester innan bf. Men hann inte var hemma i mer än 2 v när vår son valde att titta ut 5 v tidigare. Så inte alltid det går som planerat:) kram

#21 - - Isabel:

Hej!
Jag är gravid i vecka 33 nu, bf 19 april, och har planerat att jobba till och med två veckor innan bf då jag tar ut 10 dagar semester för att spara föräldradagarna lite. Men det börjar bli riktigt tungt nu, och jag har ett rätt stressigt och krävande jobb så funderar på att börja ta ut en semesterdag i veckan under mars (t.ex. En onsdag) så att jag återhämtar mog lite mellan varven. Känner att jag vill vara lite ödmjuk mot min kropp och mitt psyke såhär inför dess största prestation någonsig😊👍

#22 - - Isabel:

Hej!
Jag är gravid i vecka 33 nu, bf 19 april, och har planerat att jobba till och med två veckor innan bf då jag tar ut 10 dagar semester för att spara föräldradagarna lite. Men det börjar bli riktigt tungt nu, och jag har ett rätt stressigt och krävande jobb så funderar på att börja ta ut en semesterdag i veckan under mars (t.ex. En onsdag) så att jag återhämtar mog lite mellan varven. Känner att jag vill vara lite ödmjuk mot min kropp och mitt psyke såhär inför dess största prestation någonsig😊👍

#23 - - Alexandra:

Jag gick hem 1 månad och 1 vecka innan Freja var beräknad, men det var för att vårterminen tog slut och jag fick sommarlov. Kommer att vara hemma 1 år med Freja för i augusti börjar hon på Fsk men kommer endast att gå ca 50%.

#24 - - Sara:

Jag gick på ledighet 3 veckor innan BF. Gick sedan 1 vecka över tiden och efter en månad hemma kan jag säga att jag var mer än less på att bara gå och vänta! Nu är min son snart 6 veckor och jag ska vara hemma minst ett år på heltid :)

#25 - - Anonym:

Vad använder du för nedräknings app? :) Vill också ha en men hittade ingen bra!

Svar: Den heter countdown :)
Jessica Lagergren

#26 - - Mp:

JAG GÅR HEM OM TRE DAGAR, går hem ca 50dagar innan förslossning känns helt underbart!!! Bara vila och fokusera på vad som komma skall. Har även en treåring hemma att tillägga. Min plan är att vara ledig fram tom augusti, kommer då börja arbeta varnannhelg fram tom april-16. Då min sambo går hem till hösten -16.

#27 - - Mia Uhlin:

Planerade som du att gå hem två v innan med första, men lilleman kom nästan fyra v tidigt så vattnet gick när jag satt på jobbmöte. Var bara att sätta sig i bilen och åka till förlossningen. Med andra gick jag hem fyra v innan och han kom då såklart exakt på bf. 😊

#28 - - Mia Uhlin:

Planerade som du att gå hem två v innan med första, men lilleman kom nästan fyra v tidigt så vattnet gick när jag satt på jobbmöte. Var bara att sätta sig i bilen och åka till förlossningen. Med andra gick jag hem fyra v innan och han kom då såklart exakt på bf. 😊

#29 - - Elin:

Jobbade 100 procent till en vecka innan bf med båda barnen. Båda kom en dag innan bf. Hemma 10 månader med första sonen och det blir samma med andra sonen. Börjar jobba i augusti. Min man var hemma 8 månader med första och det blir 8 med andra. Vi har bytt av på sommaren båda gångerna. Perfekt att få några veckor tillsammans! 👍. Lycka till med lilla bebisen ❤️

#30 - - Anonym:

Jag gick hem 10 dagar innan bf o skrutten kom 3 dagar efter bf :)hade en bra graviditet bortsett från gravidklåda o en del sammandragningar på slutet.

#31 - - Ems:

Jag gjorde som du och gick hem 2 veckor före BF. Det var perfekt för vår son föddes på BF+1 dag och värkarna började på BF-1 dag. Men de två veckorn kändes sååå långa, man vet ju inte när bebisen tänker komma! Önskar nu att jag njutit mer av dom veckorna och typ legat på soffan och ätit choklad. Börjar jobba nu i april när sonen är 9,5 mån. Sen är pappa hemma tills han är 1,5 år.

#32 - - Ems:

Jag gjorde som du och gick hem 2 veckor före BF. Det var perfekt för vår son föddes på BF+1 dag och värkarna började på BF-1 dag. Men de två veckorn kändes sååå långa, man vet ju inte när bebisen tänker komma! Önskar nu att jag njutit mer av dom veckorna och typ legat på soffan och ätit choklad. Börjar jobba nu i april när sonen är 9,5 mån. Sen är pappa hemma tills han är 1,5 år.

#33 - - Anonym:

Hade BF 23 november, gick på föräldrapenning 13 oktober och lillen tittade ut den 12 november. Tyckte det var jätte skönt att vara hemma då jag var så fruktansvärt trött i slutet och sov mest hela tiden

#34 - - Anonym:

Eftersom jag jobbar inom vården så gick jag hem 2 månader innan med pojken och planerar göra det med den som ligger i magen nu också ^^

#35 - - Sandra:

Jag planerade att jobba fram till en vecka innan bf (räknade med att gå två veckor över tiden). Vår lilla Bonnie kom istället en vecka tidigt, alltså dagen efter min sista jobbdag. Dock passade detta mig bra då jag mådde bra och nog hade blivit rastlös hemma. Har även ett stillasittande jobb och ville ha kvar mina dagar när bebisen kommit. Var hemma 12 månader och min man 4 månader. I februari började vår lilla tjej på förskolan och min man har tagit all inskolning!

#36 - - Jasmine:

Jag fick svår foglossning i vecka 22 och blev sjukskriven fram till vecka 32 och då gick jag på graviditetspenningen pga jag blev avstängd från mitt jobb som lastbilschaufför (kör på riskabelt underlag). Och nu ca 1 år senare är jag gravid igen och kommer gå på nästa föräldraledighet när första går ut. Älskar att gå hemma, lite långtråkigt ibland men det behövs för min del. För att hinna varva ner och faktiskt njuta av graviditeten.

#37 - - Anonym:

Blev sjukskriven och strikt vila för jag hade starka sammandragningar. 1 sep gick jag hem, 9 dec föddes sonen. Lång väntan..

#38 - - Vård:

jobbar på ett sjukhus där alla gravida rekommenderas att vara hemma 2 månader innan beräknat datum. Detta pga. Stressen och den tunga arbetsmiljön som kroppen utsätts för. 😊

#39 - - Katta:

Jag har BF 10 maj och ansökte idag om föräldraledighet fr.o.m. 6 april :-) Så hinner jag fixa och boa hemma förhoppningsvis!

#40 - - Anna:

Jag hade planerat att jobba fram tillomed den 12 december (hade BF den 14 december). Fick dock åka hem klockan 10 den 9 december pågrund av att värkarna startade, klockan 14:45 är bebisen född! Förlossningar med första barnet kan gå fort! :)

#41 - - Lisa:

Jag var beräknad den 5 juni förra året och hade tänkt jobba fram till Kristi himmelsfärd den 29 maj. Väldigt optimistiskt jag vet :) Men jag mådde bra så jag tänkte att det är väl bara jobba in i det sista så man slipper gå hemma och vänta, för jag längtade ihjäl mig redande från start till bebins födelse. Dock kände jag på måndagen den 12 maj att det plötsligt blev väldigt tungt och på onsdagen sa jag till att jag måste sluta nu och gick hem på fredagen den 16. Så var jag hemma två veckor tills han föddes den 2 juni! Tur i efterhand att jag gick tidigare och hann vila upp mig iom att han kom ngra dagar tidigt. Men jag kände liksom supertydligt i kroppen att den sa till om lugn och ro, och då lyssnade jag på det. Mitt blodtryck hade även gått upp den veckan så även bm sa att jag måste sluta, men det hade jag redan bestämt innan jag fick veta det. Lycka till med allt! Det är så spännande när förlossningen väl sätter igång och sen har man världens finaste bebis och det nya livet är igång! :)

#42 - - Linnea:

Fick min tjej 20 maj förra året. Gick hem2 månader innan då jag jobbar som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning. Uppskattade så tiden jag gick hemma innan hon kom. Hon kom också en vecka för tidigt så hann vara hemma cirka 7 veckor. Planerar att gå tillbaka och jobba januari 2016. Ska inte ha fler barn så passar på att vara hemma längre med henne. Tar ut 3 dagar i veckan! Lycka till med allt! Grattis till att det är en tös!

#43 - - Malin:

Hej!
Jag hade BF den 25/11-13, och gick på mammaledighet 3 veckor innan det datumet. Jag tog ut 4 dagar i veckan och var hemma 14 månader :)

Till top