När det inte blir som man tänkt sig

Allmänt / Permalink / 94
Jag har haft kanske världens sämsta dag. Jag vaknade imorse och var supernervös för ultraljudet idag, men mest glad och förväntabsfull. Tänk att den här dagen äntligen var här. Som jag har väntat. Väl inne hos barnmorskan försökte hon se vår bebis men lyckades inte de allt hon behövde för att mäta allt. Hjärtat slog och bebisen mådde bra sa hon. Men sen la hon till en mening som fortfarande ekar i mitt huvud. "Du är ju lite rund om magen, och då är det extra svårt att se"
Hur kan man säga så till en gravid person. Hur kan man säga så överhuvudtaget? Jag har gråtit mig tom. Känner mig överkörd av en lastbil. Den här dagen skulle bli den bästa dagen. Den blev sämst. Verkligen sämst. Vi har fått en ny tid nästa vecka. Hoppas att jag slipper komma till henne då. Hon la även till att "bebisen är ju väldigt liten, ja inte onormalt liten alltså." Den här dagen går verkligen till historiens sämsta.
#1 - - Sara:

Fy bubblans! Att en BM ens säger en sån sak, både gällande din mage och storlek på bebis. Vi hade en liknade upplevelse. Jag var säker på att det inte fanns någon bebis rftersom jag fortfarande kunde ha vanliga byxor och jag kände mig inte gravid. Jag grät hela dagen innan UL på em. När vi kommer in och hon börjar kolla hör jag hjäryslag och blir glad. Då däger BM "det finns en bebis men.... *konstpause på 30sek* du måste gå på toa för din blåsa är full". Längst 30sek i mitt liv! Alla som kommer dit är fulla av hormoner och förväntningar och förväntarsig proffsigt bemötande! Flrsök skaka av dig detta och njut nästa vecka när du får ggöra nästa UL. Nätkärlek skickas i mängder!♡

Svar: Tack snälla fina du! Alla såna barnmorskor borde tänka över sitt beteende och förstå att man är helt maktlös och utsatt i den situationen som det är. <3
Jessica Lagergren

#2 - - Anonym:

Tänk på att din bebis lever där inne i alla fall:) det är ju det viktigaste!

#3 - - linnea:

Hej fina Jessica! När en kompis till mig var på sitt rul fick de också höra att "bebisen var för liten och lite svår att mäta". Men, det visade sig en vecka senare att hon endast blivit gravid senare än de trodde. Vad gäller den andra kommentaren så är det verkligen oproffsigt! Du är verkligen jättesnygg, försök ruska av dig och njut av er lilla bebis i magen! Kram

Svar: Tack Linnea! Stor kran
Jessica Lagergren

#4 - - Lisa:

Nämen lilla vän! Jag har tänkt på en sak när jag sett bilder på dig i bloggen och idag tror jag att du behöver en komplimang så jag kommenterar fast jag aldrig brukar! Dina ögon glittrar alltid så fint! Alltså, inte smink utan på ett annat sätt. Du är skitsnygg! Hoppas att din dag blir bättre och att du klarar av att skaka av dig kommentaren! Stor kram! Och grattis till att bäbisen verkar må bra!

Svar: Tack snälla Lisa! Det värmer att höra. Stor kram <3
Jessica Lagergren

#5 - - Anonym:

Kräv att få en annan barnmorska nästa gång! Jag tror hon försökte uttrycka sig så milt hon kunde med "lite rund" men självklart blir man ju jätteledsen.

#6 - - Lina:

Vilket stolpskott! Vägra gå till samma nästa gång.. Jag gick upp över 30kg min första graviditet och fick vara höra pepp om att alla är olika och att alla faktiskt inte kan påverka vikten osv. SÅ viktigt med en human BM när det kommer till ens kropp och graviditet... Kramar till dig du vackra kvinna! ❤️

#7 - - Hanna:

Så tråkigt att hon var så klantig å elak!!! Lyssna inte du är fin!
Grattis till bebisen! Hoppas smärtorna försvinner också!
Brukar aldrig kommentera därav värsta fula texten... :)

#8 - - Carolina:

Men fy fasen vilken hemsk människa. Folk drömmer om att få ha hennes jobb och hon förtjänar det verkligen inte. Du är ju skitsnygg och alldeles lagom. O även om du så hade vägt 150 kg så skulle hon inte fått uttrycka sig så illa. Usch, jag hoppas verkligen inte att du tar åt dig av hennes ord, även om jag förstår hur extra svårt det är när man är full av hormoner. Jag hade gråtit ögonen ur mig om jag hade fått den kommentaren, för jag är oerhört känslig gällande min övervikt.
Nä, skaka av dig det där nu, ha en underbar nyårsafton och måtte du få en annan barnmorska nästa vecka! Kram

#9 - - Jenny:

Nä , så fruktansvärt klantigt sagt. Tyvärr får man ofta höra mycket kommentarer som gravid av människor som inte tänker efter men det utgår man ju ifrån att en barnmorska ska kunna hantera. Du är jättefin med din lilla mage och bebisen mår ju bra. Kramar till dig!

#10 - - Elma:

Lyssna inte på dom för mycket !!! Dom skrämde vättet ur mej me det där för liten... Hatar de ordet. Fick Göra ul varje vecka senaste 2 månaderna pga att magen inte växte . Men där i låg en frisk kille 49 cm o 3590kg!! O pga dom kunde ja inte njuta av graviditeten.. Dumma tanter så många tårar som kom då!!!!:( se ordnar sej ska du se. Kran

#11 - - Ellinorwo:

Men åh vilken stolpe till Bm. Det där är nog min största rädsla den dagen om jag har turen att bli gravid. Nä fy vilken människa. varför säger man så? Och varför ska inte en graviditet få handla om att må bra istället för vikt. Finns det lixom inget fredat område. Styrke och peppkram

#12 - - Anonym:

Du är så otroligt vacker! Ta inte åt dig. Bra att du fått en ny tid om en vecka. Jag har BF 4/6 och har RUL först i 19+5(14/1). Ju senare desto större chans att de kan kolla allt ordentligt och kolla kön, som jag precis som du gärna vill veta. Det kommer gå så bra! Varma kramar.

#13 - - Anonym:

Men vad är det för fel på folk? Jag är lite större än smal, dock har jag inte lika fin kropp som du har, din icke pinnsmala kropp är ju to die for, och fick också höra så mkt konstigt av både folk & en bm, slutade med att jag bytte bm, så
Nöjd! Men du, skit i henne, du är fan assnygg!

#14 - - emeliecatrine.webblogg.se:

Usch! Om du får den barnmorskan igen nästa gång så får du fasen säga till alltså, eller be din sambo göra det. Det är inte okej att behandla någon sådär, speciellt inte en gravid person som har sett fram emot ett RUL så länge!

#15 - - Anonym:

Nästa vecka blir bättre!

#16 - - Anonym:

Asså förlåt... Men är du medveten om vilka komplikationer som KAN upptäckas vid dessa ultraljud? Jättetråkigt att få höra att man är tjock och jag fattar att du blev ledsen - men se det från andra hållet: vet du vilka andra saker som skulle kunnat eka i ditt huvud ännu tyngre? "Bebisens hjärta slår inte" "bebisen har klubbfot" "bebisens ryggrad är inte normal" (????)
Sluta sura och count your blessings.

#17 - - Jessica Christensen :

Fyyyyyyy sicken jävla barnmorska rent ut sagt! Du är helt fantastiskt vacker ska du veta :) kan kanske trösta dig med att jag fick gå på 7 tillväxtskontroller fram till v34 för att min bebis var liten. Men sista veckorna växte han till sig för ut kom en frisk & välmående grabb på 3665g & 51cm, en riktig medelmåttsbebis :) tycker definitivt att du ska be om att få byta BM! Lycka till med allt nu, kraaaaaaaam :)

#18 - - Jessica (HEJ NAMNE!!):

Men fy!! Du är jättefin! Du har en jättefin blogg, och din och Angelicas podd är den roligaste någonsin. Ni är så roliga och det är verkligen roligt att lyssna. Du är inte tjock någonstans och det är bara väldigt tråkigt att du fick en bitterf**** till barnmorska. SKIT i det! Du är jättefin och jättebra!
Byt om det ska fortsätta såhär!

#19 - - Boel:

Vad klumpigt sagt!
Tråkigt att dagen inte alls blev som du hade tänkt dig!
Hoppas på att nästa gång blir mycket bättre! <3

#20 - - Angelica:

Till Anonym ovan: Alla måste få vara ledsna för precis vad de vill. JA, det finns alltid de som har det värre. Det finns alltid värre saker att gå igenom. Folk dör i svält, cancer och bilolyckor. Men ska man aldrig få vara ledsen för att det alltid kan finnas värre saker att vara ledsen för? Nej! Att få uttrycka att man är besviken och ledsen tycker jag måste få vara okej, trots att det absolut kunde ha varit många resor värre. Sluta förminska Jessicas upplevelse. Tack!

#21 - - Anonym:

Till anonym. Vad fasiken är klubbfot? 😂

#22 - - stina:

Vad tråkigt! Hoppas morgondagen blir bättre och att du glömmer de plumpa kommentarerna och tar med er lyckan att bebisen mår bra och växer sig större dag för dag. kram

#23 - - Sandra:

Vill bara skicka en stor kram till dej! <3

#24 - - Anonym:

Googla klubbfot. Inte kul. Bara så sjukt provocerande med att önska kön hit och dit och sen vara ledsen efter rul - TROTS att barnet mår bra?! Helt sjukt.

#25 - - Anonym:

Åh jag måste bara säga! Jag är inte gravid men jag har lite mage, och även bristningar typ, överallt.. Är rädd för den dagen då jag blir gravid efyersom man kan tro att jag är det nu med bristningar osv..
Du är så himla vacker och bry dig inte om det där! Inte ens jag bryr mig om att jag har lite märken här och där på kroppen!
Du är helt underbar och hoppas att du mår bättre nu <3

#26 - - Sophia:

Styrkekram. Inga uppläxningar eller mer ord. Allt man behöver är en stor styrkekram! Kram och klapp till bebisen! :)<3

#27 - - Anonym:

Tråkigt att du blev ledsen! Men det finns värre saker att vara ledsen över efter ett ultraljud. Jag förstår inte hur bm ska säga på något annat sätt anledningen till att hon inte såg något? Okej att vara hormon ledsen men du ska ju få se bebisen nästa vecka och du vet att den är i magen.

#28 - - Rebecka:

Vissa människor borde definitivt inte arbeta med det som de gör. Du strålar och blir jag gravid i framtiden vill jag ha en lika vacker mage som du har!

All nätkärlek och styrka till dig! 💓

Svar: 💕 Tusen tack! 💕
Jessica Lagergren

#29 - - Malin:

Jag fick också höra att min dotter var liten i magen. Hon var svårmätt och vi gjorde 11 ultraljud på henne för att man får ligga i ramen +-15% o vi pendlade mellan 16%-20% på varje UL. 4 dagar innan hon föddes beräknades hennes vikt till 1675 g men ut kom en tjej på 2160 g. Min BM på sista UL sa att oftast har dom bara felmarginal på något gram men här var det flera 100 gram. Så grodor kan komma ur deras munnar som sårar. :( men du är fin så tro inget annat jessica!

#30 - - elin :

Det finns många idioter. Men du, lita inte blint på UL heller. Vi fick göra 9 UL för att de tyckte vår bebis var lite n men 3 veckor innan visade UL en bebis de trodde vägde runt 3kg men ut kom en unge på över 4kg och 54 cm lång. Så jag tror säkert att er lilla bebis var alldeles normalstor men barnmorskan råkade bara ha en väldigt dålig dag och tig ut det på Er tragiskt nog. Hon kanske var sur över att hon inte fått semester dagen innan nyår ;) och du ska inte ta åt dig! Tycker du ser jättefin och fräsch ut! Gott nytt år på er!

#31 - - Anonym:

Åh, jag blir så arg när jag läser detta. Hur kan man säga så?!! Idiot! Du har verkligen en sund och skitsnygg kropp. Vikt är så känsligt och framförallt som gravid. Själv fick jag höra att jag kommer få ett väldigt stort barn eftersom jag var SÅ stor ifrån en bm. Och innan dess kände jag mig inte alls stor, men efter det som världens tjockis. Det gjorde mig verkligen peppad inför förlossningen också ;) det enda jag kunde tänka på var att världens största unge skulle komma ut, men det gjorde det ju inte:)
Du är superfin, strunta i henne och hoppas du får en ny vid nästa tillfälle. Kram

#32 - - Malin :

Kram till dig vackra, vackra du! Jag känner inte dig (men vi bor inte så långt ifrån varandra och vi gick i samma gymnasieskola fast jag två år under dig) men jag hoppas verkligen du tar till dig av att du är otroligt vacker! Jag minns när du bloggade tidigare om att du inte var supernöjd med din kropp och jag tyckte du var grym som visade en bikinibild på dig själv i en normalstorlek på kropp! Tror vi har ungefär samma storlek och jag tycker du är så så vacker precis som du är!

Svar: Tack snälla Malin! Vad kul att vi gick i samma skola!! :D Då borde jag veta vem du är :) Kram
Jessica Lagergren

#33 - - Malin:

Ojj. Menade ju 2675 och 3160 gram :) kram

#34 - - Jessica Q:

Till den arga anonym ovan: det som är helt sjukt är att du går på henne fast hon säger att hon gråtit sig tom. Vill du inte höra om hennes tankar och "önskemål" så kan du leta upp en annan blogg!

Svar: ❤️
Jessica Lagergren

#35 - - Therése:

Men fy f*n! Hur kan man, som jag antar erfaren barnmorska uttrycka sig så? Tänk så fint att din bebis lever och mår bra, det borde få vara ert fokus inte en dum kommentar. Men det är lättare sagt än gjort, man blir sårad och som BM ska man inte ens "råka" slänga ut sig en sådan kommentar. Ring ansvarig, berätta din upplevelse och viktigast av allt, byt BM. Ni ska känna er trygga med den BM ni har. Om ett par veckor, i slutet av v19 så ska vi på vårt UL på mamamia, kan verkligen rekommendera dem. De är hur gulliga och kunniga somhelst. Stort lycka till!

#36 - - Anonym:

Vilken jäkla kommentar!!:( jag fick flera kommentarer om att jag var så liten och tunn och att jag var perfekt att göra ul på för att man såg så bra.. Jag reagerade på den kommentaren dels för att alla påpekade att jag var så liten att man knappt kunde tro att jag var gravid.. Men tänkte också att en sådan kommentar är så dum för man avgör ju inte själv exakt vilken kroppsform man har, alla är olika men vackra på sitt vis. Jag var inte så långt gången som de trott så fick också ny tid efter två veckor för att kolla närmre på hjärtat och sådant dom inte såg. Försök strunta i den idiotiska kommentaren och glädjas åt det lilla livet där inne!

#37 - - Anonym:

Det är verkligen märkligt vad folk tar sig rätten att säga!
Visst hade de kunnat vara värre, det kan det alltid! Vi hade RUL i september och jag var sååååå nervös och en graviditet plus den nervositeten kan få vem som helst att bryta ihop utan skräckscenarion och idiotkommentarer!

Jag tycker inte du är stor, du är normal och otroligt vacker och klart som fan att Du är rund om magen - det ligger en bebis där?!?!

Försök att ladda om ordentligt till nästa ultraljud och får ni samma barnmorska - byt. Ultraljudet är ert likt som graviditeten. Ultraljudet är något som vi romantiserar och med tanke på alla krämpor vi får utstå i 9 månader förtjänar vi att få ett så perfekt ultraljud vi bara kan få. Kasta bort den gamla barnmorskan, hon har inget att göra med er graviditet. Det inne inte plats för henne i er lycka.
Nästa vecka är ert riktiga UL! Ni ska få se er bebis för första gången och det kommer vara underbart <3

Lycka till fina du, tänk vilken superkvinna du är som faktiskt har en kropp som skapar ditt barn som du sedan bär på. Det finaste en människa kan göra <3 Älska dig själv för det det tyder helt klart på att din kropp är perfekt!

#38 - - Anonym:

Fy vilken oprofessionell barnmorska, ring in å berätta å kräv att få ngn annan, inte ok ju! Håller tummarna för er, att veckan ska gå fort. Finns inge värre än att vänta i graviditetens olika stadier. Kramen

#39 - - Yvonne:

Hej Jessica! Jag fick samma kommentar för 23 år sen, ut kom ett friskt barn på 4,2 kg. Gravida kvinnor är det kvinnligaste och vakraste som finns. Tänk att det är bara min och bäbisens kropp ingen får ta sig rätten att ha åsikter om den. Jag och min kropp gör något helt fantastiskt att kunna bära ett BARN. Vi kvinnor ska hålla ihop och inte slå på varandra. Vi är utsatta ändå med alla skeva kvinnoideal som samhället prackar på oss.

Lycka till!

#40 - - kattis:

Alltså blir så ledsen. Jag är gravid i v 14 och på inskrivningen uttryckte sig vår Bm så korkat flera gånger om min vikt. Jag har själv valt att gå upp lite i vikt för jag trivs så och känner mig fin. Det mesta är muskler men hon stirrade sig blind på siffrorna. Hon behandlade mig som en heffaklump som käkade chips till middag varje kväll. Jag är extremt hälsosam. Förklarade lugnt och fint att jag inte tänker tolerera hennes nedvärderande ton och bad om att få prata med en annan BM direkt. Vissa har verkligen valt fel yrke. Kramar till dig

Svar: Stor kram tillbaka! ❤️
Jessica Lagergren

#41 - - Michelle :

Det verkar vara en trend bland Stockholms barnmorskor och sjuksköterskor att trycka ner mammor. Jag har hört flera blivande mammor fått sig en muntlig smocka angående vikt. Kvinnor som bara har en stor gravidmage. Jag är i samma vecka som dig men har en större mage. Jag hade blivit så.himla.ledsen. om någon som klassas som proffs sa så till mig.
Men nu fick du orden och det enda jag kan säga är att du är superfin. Det gör ont i mitt hjärta att du tog så illa vid dig. För det är en osanning. Hela du är fin och jag hoppas att alla fina kommentarer här inne gör dig lite piggare. Annars får du vara ledsen en liten stund till. Man får faktiskt det när man är gravid. Man får vara hur glad och hur ledsen man vill då. Men bara du inser att den där BM var ett rövhål och du är en babe i slutet. Stor kram.

Svar: ❤️❤️❤️
Jessica Lagergren

#42 - - Alexandra:

Usch va oproffsigt, helt enkelt inte okej! Jag gick upp 23 kg och min rädsla var hela tiden att min BM skulle säga att jag skulle äta mindre osv, men hon sa tvärtom att de där kommer ramla av dig sedan oroa dig inte.. haha. Nu har det gått snart 4 månader sedan förlossningen och har gått ner 20 kg hittills. Och jag tänker 9 månader upp 9 månader ner!

Mitt RUL gick bra men min mage var ganska liten under hela graviditeten min tjej var bara 2700g men det var det ingen som trodde även om jag hos BM frågat flera gånger om mitt SF mått och om vi skulle kontrollera med ett nytt UL, då sa hon att det viktigaste är att man följer sin egen kurva. Allt ser bra ut ska du se, du är så himla fin och strålar så vackert :)

Svar: Tack finaste Alexandra! :) Stor kram och gott nytt år! <3
Jessica Lagergren

#43 - - Nenna:

Alltså kan gå bananas på barnmorskor som säger så klumpiga saker om vikten!! Råkade ut för det i somras som tyckte att jag hade gått upp i vikt och det skulle man ju helst inte göra som gravid. "Inte mer än bara det bebisen väger och då det handlar om energi in och energi ut så du kanske ska tänka på energi in." ALLTSÅ?! Hennes råd var liksom att börja banta! Så jävla oproffsigt! Blev jätteledsen först men sen blev jag bara arg!
Säg till ansvariga, byt BM och tänk inte mer på det!! Alltså man går runt och nojjar och oroar sig för så mycket annat redan att någon ska kommentera ens vikt är det sista man behöver!
Som någon sa tidigare; vi tjejer borde uppmuntra och stötta varandra, inte klanka ner på varandra.
Du är jättefin och jag hoppas allt går bra på nästa UL!

Svar: ❤️❤️❤️
Jessica Lagergren

#44 - - Robex Lundgren:

hoppas du kommer till nån bättre nästa vecka. lycka till.

#45 - - Malin:

Jätte tråkigt o höra kram!

#46 - - Emmy:

Det där var inte okej på något sätt eller vis tycker jag! Du är jättefin och du, din familj, och allt ni är är bäst. Sådana kommentarer hör inte hemma hos er. Kramkramkram <3

#47 - - Sara, första kommentaren i detta inlägg:

Hoppas att du mår bättre idag♡ Jag såg att det var en bild bredvid mitt namn på översta kommentaren. Det är inte jag på bilden. Fick ett felmeddelande när jag skrivit klart och tänkte inte mer på det. Orkade inte skriva om. När jag sedan gick in på din blogg idag såg jag min kommentar med denna bild. Haha ingen aning hur det gick till. Om du känner den som äger bilden så har jag inte medvetet hackat hennes konto för att skriva kommentaren. Gott nytt år!

#48 - - Ida:

Förstår att om man är superkänslig är det kanske inte det absolut roligaste man kan få höra, men det viktigaste är väl ändå att ditt barn mår bra?! Var ju inte som att hon sa rätt ut att du var smällfet heller, hon valde ju sina ord väl. Det är meningen att de ska varna för minsta lilla, allt för att du och bebisen ska må så bra som möjligt. Men nej, jag har inte varit gravid och vet således inte heller hur det kan kännas, vill bara få folk att inte vara så lättkränkta alltid och ta livet mer med en klackspark...

#49 - - Klara:

Tack för att du tittade in på min blogg!

#50 - - Kajsa:

Det är märkligt vad folk tar sig rätten att säga som dessutom aldrig går att få osagt. Det finns ingen poäng att kommentera andras utseende så länge man inte har en riktigt fin komplimang att ge. Punkt.

Visst är det så att det kunde varit värre så som det skrivs här bland kommentarerna men värre kan det alltid vara. Vi gjorde vårt RUL i september och jag har aldrig varit så nervös någonsin. Gravidhormoner och den nervositeten kan få vem som helst att bryta ihop utan idiotiska kommentarer.

Du är vacker och din kropp är helt normal. Klart du är rund om magen - det ligger en BEBIS där! Det gör inte bara din kropp vacker, det gör den perfekt. Den arbetar hårt för att skapa ett liv, älska den för det, det förtjänar den och det förtjänar du <3

Försök ladda om inför nästa vecka och får ni samma BM be om att få byta. Ultraljudet är ert likt som er graviditet. Det finns inte plats för tanter med dumma kommentarer i er lyckobubbla.

Gott Nytt År!! - Tänk nu blir det det år när lilla knytet kommer. Min kommer redan om 1 månad :)

#51 - - Linda Cathrine Liljemalm:

Men usch vad tråkigt! Vissa människor har verkligen ingen hyfs.

#52 - - Frida:

Kräv en ny BM nästa gång, en behöver inte uppge anledning och känner du att du måste kan du ju uppge att "Jag gillar inte kränkningar :)"

Hoppas du får en fin nyårsafton, kram!

#53 - - Cecilia Johansson:

Vilken jäkla kärring, skulle säga att jag inte ville ha henne :o Du är sjukt vacker och du håller på att odla en annan människa, finns det något mer fantastiskt? ♥

#54 - - linda:

eh. fattar inte. varför blev du ens ledsen? lite rund om magen? Ja man blir rund om magen som gravid. och att bebisen är liten? Inte så konstigt eller. seriöst barnmorskorna kan ju knappt våga öppna munnen med hysteriska mammor omkring sig.

#55 - - Jessica:

Så hemskt sagt!! Du är fin precis som du är, kom alltid ihåg det! (Fint namn har du också *inte alls partisk* ;) )

#56 - - Marika :

Men gud, hur kan en bm ens få säga så?! Jag hade skällt ut henne på plats. Lite respekt får de ju visa, vare sig man blivit rund av graviditeten eller vart de innan så ska ingen ens öppna munnen och säga något sånt. Hoppas att de blir en fantastisk bm nästa vecka och att hon är positiv! Var stark!

#57 - - S:

Vad fantastiskt att bebisens hjärta slog. Det är till syvende och sist det allra viktigaste vid ett RUL. Jag har själv varit med om det värsta som kan hända, vår bebis dog precis innan vårt RUL. Jag vill på intet sätt läxa upp dig eller säga åt dig vad du ska känna. Jag vet att man är supernyfiken inför ett ultraljud, jag hoppas bara att du mitt i besvikelsen även kan känna tacksamhet inför det faktum att hjärtat tickar. Könet får du veta tids nog. Och vad gäller vikten, jag tror att BM bara ville ge dig en förklaring till varför hon inte kunde ta några mått, och förklara att det inte har med bebisens tillstånd att göra. Även om det såklart är sårande med kommentarer kring ens vikt, jag vet. Ta hand om dig och lycka till nästa vecka!

#58 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

men fy vad dumt.. Så säger man inte till någon...

#59 - - Sofie Erlandsson:

Åh det är hemskt, fick höra det jag med på mitt UL med sista pojken. Fruktansvärt kränkande att säga så...

#60 - - Louise Hannu:

Vissa människor är bara så jävla IQ-befriade att man bara vill ha ihjäl dom för deras eget bästa. Jag blev så förbannat arg när jag läste det här, usch och fyfan. Varje gång jag går till läkaren så ska dom alltid picka på min storlek så det jag brukar börja med först när jag kommer in är att berätta att jag förut haft en ätstörning och att jag gick ner jättemycket i vikt och blev smal, sen mådde jag bara ännu mer psykiskt dåligt och försökte ta livet av mig, så jag vill inte alls prata om det med dom. Först då kan dom acceptera det. Jag hatar att man måste ha en anledning till varför man ser ut på ett visst sätt. Usch.

#61 - - Anonym:

Försök se till det som var bra, bebisens hjärta slår och bebisen mår bra. Själv gick jag upp 41 kilo under graviditeten och fick höra både det ena och det andra men valde att inte lyssna påndet örat. Gå upp kommer man göra, gå ner kan man göra sen. Heldre ha lite att ta av än tvärt om.
Och bristningar bleknar och man har inte tid att bry sig om sånt i alla fall sen.

Du ska se att nästa RUL kommer bli bättre och du kommer stråla som en liten sol när du och din kille får se den lille krabaten på skärmen.

Lycka till :)

#62 - - Tove:

Du är fin som du är! Glöm aldrig det!

#63 - - Heléna:

Men vad trist =/ En gång för flera år sen var jag hos en kurator och säger "men det värsta, absolut värsta är att jag inte klarar av att gå ner i vikt, jag kan inte se ut såhär, jag fixar det inte" jamen typ nån liknande och hon tittar på mig lite uppifrån o ner och säger, jamen visst har du gått upp i vikt sen sist, tycker du ser pluffsigare ut..
Va???!!! Vilka idioter det finns..

#64 - - jessica:

Hej. Du ska inte lyssna så mycket på vad dom säger. Båda gångerna jag va på ul så sa dom till mig att jag kommer få stora barn bara för att jag är lite rund själv. Och detta ältande jag på ända fram till förlossningen. Min första flicka vägde 2825g och min andra 3250. vet hur det känns och få höra det. Nu är det ju tvärt om för dig men ta det med nypa salt. Vänta och se vad dom säger på nästa ul. Och försök och njuta av tiden som gravid. GOTT NYTT ÅR

#65 - - Jonna:

Men fy fan vilken cykelvurpa till människa. Du är superfin!

#66 - - Alice:

Det var min största skräck vid båda mina ultraljud. Dels att vi inte skulle kunna se bebisen, och sen att dom skulle påpeka nåt.

Men det behövde jag inte höra, då hade jag nog exploderat. Däremot tyckte dom det var dags att lägga ner chipsen. Jag som kämpat med vikten i flera flera år och inte lyckats (käkar knappast chips då) och vad vet hon? Jag kanske gått ner tjugo kilo nyss och fick göra uppehåll pga grav?


Sådär kan dom inte säga! Hoppas du bytt BM, du är fin som du är! Din bebis mår bättre om du mår bra och slipper höra dumma kommentarer..

#67 - - Victoria Johansson:

Håller med dig. Hur kan man säga så överhuvudtaget. Är själv gravid & oroar mig så på inskrivningen att jag är "för tjock" för har hört flera som fått höra av bm här vi bor. Har redan komplex för min vikt så behöver inte höra det av andra. Skickar en kram & hoppas det känns bättre för dig idag ❤️

#68 - - Josefine:

Men GUD vilken hemsk människa! Jag hoppas av hela mitt hjärta att du inte tar åt dig av detta. Förstår att det är svårt, men gud så ingen förtjänar att få höra det. Njut av din graviditet och din bebis. Miljoner kramar till dig!

#69 - - Annika:

Precis börjat följa din blogg då jag ligger ca 1 vecka före dig i graviditeten. Kände bara att jag också känner igen det där att man är extremt känslig och utlämnad i denna situation. Jag är ganska oemotionell utåt mot främmande och håller distans för att vad jag tror inte bli alltför ledsen och utlämnad. Funkar sådär, men önskar att jag var mindre konflikträdd och sa ifrån istället. Det skulle varit bättre i längden. Iallafall: Var på UL 23/12 med barn nr 2 i magen. Tyckte BM var helt fantastisk. Vi fick svar på frågor och hon visade och förklarade. Förstår i efterhand att vi hade otur med BM med barn nr 1. Hon snäste av oss när vi ställt 2 frågor och sa att hon inte kunde göra sitt jobb om vi pratade. Kändes väldigt olustigt och jag och min man vågade inte fråga något mer fast vi ville fråga saker då min mage inte syntes och jag fått massor av kommentarer kring detta. Sen ville vi ju också veta vad hon hm:ade och suckade om. Oproffsig! Hoppas du får en intresserad proffsig BM liksom vi fick vår 2:a UL-BM. Det var en jättebra upplevelse. Och om ni har otur igen. Våga säga ifrån, det skulle jag önska att jag gjort.

#70 - - Jennifer:

Läste om ditt RUL på angelicas blogg och var bara tvungen att kolla in här :). Jag förstår helt hur du känner efter besöket hos henne. Jag hade nästan samma upplevelse som du när Jag gick på rutinultraljudet. Först och främst så hade jag former sen innan graviditeten och min lilla pojke var inte i den vecka de trodde så fick komma tillbaka en gång till då de första gången inte kunde mäta för att han var för liten.. Andra gången fick vi ett besked jag trodde att jag aldrig skulle få höra. "Allt ser jättefint ut, MEN jag upplever att bebisens fötter är lite vridna" med dom orden gick jag i en stor bubbla av tomhet i nästan 2 veckor då de var inbokat ett läkar-ultraljud. Och där o då så fick vi slaget i magen att det var något "fel" på bebisen i magen. Dagar och månader gick och jag ältade allt. Mådde hemskt m.m.. men så när förlossningen startade och vi fick träffa vår son för första gången så var hans fötter det sötaste som fanns trots hans klumpfot som han har. Visst det är "något hemskt" som någon kommenterade. Men ändå inte! Det är något som de åtgärdar på barnen så det inte ens syns på dom i framtiden att de är "annorlunda"som många verkar tro att man blir.
Säger inte allt detta för att göra dig rädd, orolig och nervös nu. Utan mer att om det skulle vara något som inte är som det ska så hade i alla fall jag hoppats på att få höra de positiva delarna istället för allt negativt alla spelar upp hela tiden :).

Hoppas du mår bra i övrigt och får ett härligt 2015.

#71 - - Tessan:

Vilken konstig kommentar. Jag var "lite rund om magen" under mina graviditeter och fick aldrig höra något sådant. Med tredje hade de lite svårt att se till en början då hon gömde sig bak vid ryggraden nästan. De andra gångerna har det inte varit några problem.
Hon menade säkert inget illa men jag hoppas du får en annan barnmorska nästa gång så du får en positiv upplevelse.
Så länge får du glädja dig åt att alkt såg bra ut.
Kram.

#72 - - Emelie:

Helt otroligt! Oavsett om du är normalviktig eller överviktig och gravid så skall du aldrig behöva bli bemött på detta sättet. Själv är jag överviktig, men fick en underbar barnmorska som utföra vårt ultraljud (16 december). Jag var orolig att min icke runda mage, med extra fett utanpå livmodern skulle vara i vägen. Men hon fick det att funka, utan en enda kommentar!

Dåliga människor finns över allt. Vi har inte alltid turen att undvika de, men mentalt kan vi stänga ute de elaka sakerna de säger. Det är fruktansvärt svårt. Men så länge du och din bebis mår bra, så finns det ingen som skall få dig att må dåligt över varken vikt eller utseende!!
Med vänlig hälsning, gravid överviktig blivande mamma!

Svar: ❤️ Tack fina du!
Jessica Lagergren

#73 - - Martina Wilhelmson:

Det framgår ju tydligt att det är ett väldigt känsligt ämne. Blir väldigt starka reaktioner här i kommentatorsfältet. Personligen tror jag inte att jag hade tagit till mig det särskilt mycket, då jag är medveten om att jag är "lite rund om magen" och jag vet att det kan påverka. Plumt och eventuellt onödigt sagt må hända, men vem fasen har inte slängt ur sig fel mening någon gång? Och nu till en person som tar det ganska så hårt, vilket gör det ganska olyckligt. För mig som själv jobbar inom vården skulle inte yttra mig om att hon är en sämre barnmorska. Hon kanske bara ville ge dig en sann förklaring till att hon inte kunde se ordentligt? Och det säger ju ingenting om dig som person. Du är lika fin oavsett om du är lite rund om magen eller inte! Hon var tillräckligt professionell för att ge er en ny tid och låta ser se ert lilla frö en gång till! Med andra ord är hon noga.
Själv väntar jag tvillingar och springer på Ul stup i kvarten. Till mig råkade de försäga sig om vad de tror att det är för kön. Men vad spelar det för roll i det stora hela. Vi ska få barn!! Och så länge bm och läkare kollar det de ska och att allt står rätt till så tänker jag bara vara tacksam! Med uppenbar risk för att bli sågad.. så har jag har väldigt svårt att förstå vad det är som gör denna dag till världens sämsta. Ni fick se ert lilla barn och se att hjärtat slog. Att låta en sån kommentar förstöra det, är faktiskt upp till en själv och tillåt inte en annan människa ha den makten.

#74 - - E:

Tråkigt med människor som inte tänker sig för. Men grattis till lilla bebisen i magen 💚

#75 - - AktivaDagar:

Överväg allvarligt att byta barnmorska... Det är viktigt att det känns rätt...

#76 - - Emma-Väntar tvillingar!:

Men va fan rent ut sagt, vad är det för barnmorska!!!! Vad arg jag blir, Du borde ringa till mödravården och säga att du inte vill ha henne igen, du har rätt till det, du måste känna dig trygg!
Grattis till bebisen iaf :) <3

#77 - - Coola Fia:

Äsch, vem bryr sig om du är "lite rund" om magen då när det bor ett mirakel där i :) Och det hon sa med att bebisen är liten är ju bara fakta, den är ju liten iom att den bara är några månader. Du kunde fått betydligt tråkigare nyheter från barnmorskan så var istället glad och nöjd med att bebisen är frisk och mår bra!

#78 - - Tess:

Väldigt oproffsigt sagt av denna BM! De får inte lägga någon som helst värdering i eller påpeka hur en person ser ut. När jag hade en BM som vikarierade för min ordinarie som var sjuk en gång så fick jag höra om hur hemskt det var att jag hade navelpiercing. Jag var tidigt i graviditeten då så hade inte tagit ur den än. Tog ur den innan det blev någon skada och satte i den igen efter förlossningen.

#79 - - Stephanie Loefgren:

"lite rund" behover ju inte vara en negativ kommentar, det handlar ju om hur vi tolkar det. Jag ar so trott pa all den har fatshamingen och fokusen pa hur vara kroppar ser ut, i samhallet :(

#80 - - MADDISENJ.SE:

Vissa personer ska inte jobba så helt enkelt. Man får inte uttrycka sig hur som helst, som gravid är man dessutom extra känslig så då gäller det verkligen att bm uttrycker sig på ett bra sätt! Kram till dig!

#81 - - Bitte:

Snälla, byt barnmorska omedelbart! Det är din fulla rätt, du betalar dessutom för att träffa henne. De ska vara stöttande och informativa, inte säga negativa saker. Är det något fel så ska de klart säga det, men inte på ett så nedlåtande sätt. Hon vet ju att man är extra känslig just under graviditeten. Fy på henne! Detta borde alla läkare och barnmorskor få läsa + alla kommentarer om fler som blivit dåligt bemötta i vården under graviditeten. Man ska vara trygg, ha förtroende för den barnmorskan man har. Det är din fulla rätt. Glöm inte det! "En som vet" (har fött 3 barn).

#82 - - molizz:

Fy fan vad elakt!!!
Jag har startat en blogg hoppas ni kollar in den!

#83 - - Evelina :

Så fruktansvärt oproffesionellt gjort av henne.

Skickar en massa styrke kramar hoppas på att de går bättre nästa gång :)

Kram

#84 - - fröken josefine:

Nae fy fan så oprofessionellt! Även om så fallet var (vilket det verkligen inte är!) så säger man inte så iallafall av ren respekt för andra människor och deras känslor. Jag skulle blivit vansinnig, hört av mig till den som kan tänkas vara ansvarig på avdelningen eller någon slags chef och berätta det för sådär säger man ju verkligen inte.

#85 - - När Annie fotograferar i Kalifornien:

Världen är full av tanklösa människor. Så sjukt irriterande när man stöter på dem - särskillt på jobb som borde kräva ett visst mått av social kompentens! <3 Du är fin. Den där barnmoska borde ta och gå om sin utbildning. Kräv en annan. Så där ska det inte vara.

#86 - - Josefin:

Exakt så sa barnmorskan till mig på mitt första ultraljud när jag var gravid. Blev helt förstörd efter det. Stort FU till alla oempatiska barnmorskor/sjukvårdspersonaler. Är så less på att dessa männiksor ens får jobba.

Svar: ❤️
Jessica Lagergren

#87 - - Tessan :

Vad ledsen jag blir att höra sådant! När vi skulle göra tillväxt ultraljud j v 35 så bad vi om att få en bild till. Barnet är ju rätt stort då och ultraljuds bm kläcker ur sig- oj, det blir nog stor bebis. Han ligger 2%!över viktkurvan och ditt BMI låg ju lite över. För det första - 2% över är inget att anmärka sa min ordinarie bm å mitt bli är lite högre pga IVF å hormon behandling. Sedan säger hon att han har uppnäsa när hon zoomar in för ansiktsbild, klart han har du tar ju bilden uppifrån, pucko! Vissa ska inte jobba m människor! But till nästa gång & säg till!! Kram

#88 - - Yoginijoe.blogg.se:

Men uscj!!!!!!! Byt barnmorska... De där är bara inte ok!!!! Stå på dig

#89 - - Victoria:

Jag antar att hon ville bara informera dig om varför det tog lite tid. Det var inget fel på bebisen utan det tog bara lite längre tid eftersom mer underhudsfett försvårar det mer. Jag förstår dock att man som gravid är känslig och helt borta i tankarna. Men jag tror hon menade väl även fast det var klumpigt sagt. Hon ville nog fokusera på att säga till dig att bebisen kunde mätas (inget var fel) men anledningen till att de tog längre tid var ...ja de hon sa. Försök att fokusera på att du har en frisk bebis i magen! Big thing! Kram!

#90 - - Therese:

Just när man ligger där och ska göra det första riktiga ultraljudet tycker jag man är som mest sårbar. Jag fick stans värsta BM vid mitt RUL, fick en klump i magen direkt när jag såg att det var hon. Redan innan vi börjar säger hon att jag självklart kommer få göra ett till ultraljud för hon kommer absolut inte kunna se hjärtat ordentligt, eftersom jag är SÅ överviktig. Tji fick hon då hon såg en perfekt hjärtbild. Då säger hon "Jag trodde inte man skulle se någonting"...kul. Blev ändå kallad till nytt UL eftersom vi var beräknade att vara i 19+0 men på skärmen fanns en bebis i v 16+5. Jag blev lite orolig och frågade om det kunde vara något fel och får svaret "Ja, det är mycket som kan hå fel när man bär på så mycket varit. Du vet väl om att du nästan inte behöver äta något alls?" Då hade jag lust att ge svaret att jag inte hade tid att lyssna på henne mer för att jag var tvungen att åka hem och äta gräddbakelser hela eftermiddagen... Är i vecka 20 nu och har gått ner 6kg, men inte för att jag äter ingenting, utan efter inrådan av dietist äta mer och regelbundet.

#91 - - Annster:

Trist att det ska bli så :(

#92 - - Timeoftiger:

Du ser inte ens rund ut så jag förstår faktiskt inte vad hon menade. Och vad gäller bebisen så sade hon att hon/han inte var onormalt liten och hjärtat slog så det låter ju bra, allt är som det ska. Mitt råd är att släppa det där nu, eftersom att älta det tyvärr inte förstör livet för den som släppt klumpiga kommentarer utan bara för dig själv. Det känns nog bättre igen nästa vecka när du fått alla måtten som planerat. Kram!

#93 - - Elle, Barnmorska på Östra:

Jag vet precis hur hon tänker för det är en vanlig kommentar som man använder inom yrket.
Och det är inget illa ment alls, det man menar är att när man har en gravidmage så är det naturligtvis inte lika lätt att se som om du inte vore "rund om magen". Jag är nästan säker på att hon menade det med glimten i ögat, även om det inte är okej för dig.
Det är bra att du tar upp det så Att man kan ta det som en lärdom, det behöver belysas om det kommer dumt formulerade kommentarer. Tänk på att BM också är människa, och kanske var lite nervös hon med och ville ursäkta sitt egna beteende, att det tog lång tid att se något.
Även om det kom ut dumt.

Dock tycker jag det är tragiskt att de flesta som kommenterar stryker dig medhårs och " åhh stackare". Inte många som försöker se det ur andra synvinklar utan förutsätter att BM är värsta ragatan.
Som att det skulle få dig på bättre humör.
Omge dig inte med ja-sägare, eller som pluttinuttar dig, det är ett råd.
Tänk på hur din mamma hade sagt , hon hade nog försökt förklara att de inte menade så.

#94 - - linnea:

Fantastiskt! Jag är också gravid, skriver gravidblogg och beräknas föda 24 Maj.
Mitt ultraljud i veckan 19 var PRECIS SÅ.
Barnmorskan sa "bebisen är ju lite liten, så det är svårt att se om allt är bra" ekande mening! Fyfan!
En vecka senare var vi där igen, bebisen var då precis så stor som den skulle och mådde jättebra, men den veckan av oro och ekande, skrikande röster........... förstår precis hur du känner.
Lycka till med din graviditet! Hoppas du vill läsa min blogg med ;)

Svar: Förstår dig! Usch, hoppas man slipper vara orolig mer nu. :) Vad är det för adress till din blogg? :) kram
Jessica Lagergren

Till top