Var ska man föda?

Allmänt / Permalink / 35
Jag har lite funderingar om val av sjukhus att föda på. Först och främst måste jag säga att det är fantastiskt att jag har en valmöjlighet! Men nu undrar jag, var födde ni? Vad tyckte ni? Vad va bra/dåligt? Hur var eftervården? Hur var barnmorskorna? Jag vill inte veta vad ni har hört om diverse ställen, utan bara vad ni själva har upplevt. :)



#1 - - Malin Söderqvist:

Jag födde på bb Sophia. Otroligt bra ställe från det att jag ringde första gången tills vi åkte hem med bebis! Kände mig trygg hela tiden. Kompetenta barnmorskor. Otroligt skönt att pappan var lika självklar att stanna som jag och bebis. De lyssnade hela tiden in våra önskemål och behov. Kändes oxå bra att de som förlöste oss bara hade hand om oss just då. Att de inte sprang emellan. Träffade ganska få barnmorskor av den anledningen. Vilket var otroligt skönt! Man kan ju känna sig ganska utlämnad ändå i en sån situation! Om vi får ett syskon kommer jag utan tvekan föda på bb sophia igen! Såå bra där! Fräscha lokaler dessutom! Inte alls sjukhuskänsla...

#2 - - Emma:

BB Stockholm... Så himla nöjd!

#3 - - Sofia:

Jag födde på Danderyds sjukhus. Supernöjd med allt. Bra personal både vid förlossningen och eftervården. Kände mig trygg hela tiden.

#4 - - lin:

Jag födde i en annan stad. Men kan säga att det hade varit guld värt att kunna prata om förlossningen när som med de som faktiskt var där, när man ligger på BB! Kunna bearbeta...

#5 - - Sanna:

BB-Sophia! De gjorde vår förlossning till en väldigt fin upplevelse! Barnmorskorna och undersköterskorna var lugna och omhändertagna, de kändes som att vi var de enda patienterna där eftersom vi fick sån uppmärksamhet. Eftervården var även den väldigt bra. Sen tycker jag att lianen i taket var ett sjukt bra hjälpmedel under hela förlossningsarbetet!

#6 - - Anonym:

Jag födde i England. Men jag såg att Angelica skrev att de hade badkar på BB Sophia. Jag födde i ett bad och var i badet under värkarbetet. Var undrbart, rekommenderas till tusen! Jätte avslappnande och det varma vattnet dämpar värkarna. Så av den anledningen skulle jag säga BB Sophia, trots att jag inte varit där!!

#7 - - Anonym:

Jag födde i England. Men jag såg att Angelica skrev att de hade badkar på BB Sophia. Jag födde i ett bad och var i badet under värkarbetet. Var undrbart, rekommenderas till tusen! Jätte avslappnande och det varma vattnet dämpar värkarna. Så av den anledningen skulle jag säga BB Sophia, trots att jag inte varit där!!

#8 - - Emma:

Jag födde i England. Men jag såg att Angelica skrev att de hade badkar på BB Sophia. Jag födde i ett bad och var i badet under värkarbetet. Var undrbart, rekommenderas till tusen! Jätte avslappnande och det varma vattnet dämpar värkarna. Så av den anledningen skulle jag säga BB Sophia, trots att jag inte varit där!!

#9 - - Alexandra:

Hejhej!
Jag vet inte om det är något ni hört om, men det stod i aftonbladet för ett tag sen..
Det var ju en mamma som dött i barnasäng på BB Sofia då barnmorskorna ignorerade mannen när han försökte berätta att mamman inte mådde bra.
Fast media överdriver så blir jag fortfarande rätt så avskräckt av att föda på BB Sofia..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19501579.ab

#10 - - Camilla :

Danderyd, födde dock med akutkejsarsnitt så hamnade inte på "standard" avdelningen efter. Grymma barnmorskor, stort och fräscht rum som städades varje dag vi stannade i 5 dagar och min man fick ligga kvar med oss hela tiden trots att de va mitt i sommarn och ont om platser. Om de blir fler barn i framtiden kommer jag välja Danderyd igen! Kram

#11 - - Kajsa:

Jag födde vår lilla dotter i söndags (I Umeå vilket jag antar inte är ett alternativ) och min upplevelse var att förlossningen var fantastisk men eftervården inte särskilt bra. Detta tror jag berodde på att under själva förlossningen så har man ett tydligt fokus från en och samma barnmorska, självklart byts barnmorskorna ut efter sina skift men när de väl är på plats har de fullt fokus. På BB var det inte alls så, där varvade alla personal på alla patienter vilket blev snurrigt och dessutom gav de olika barnmorskorna olika råd om samma saker.

Det jag vill komma till är egentligen att jag tror att din förväntan på eftervården ska styra snarare än din förväntan på förlossningen. Förlossningen kommer kretsa kring dig och din barnmorska kommer vara med dig, vill du ha samma upplevelse på BB är det nog något du bör se över.
Jag kan dock tänka mig för och nackdelar med båda alternativen, passar man inte personlighetsmässigt med den barnmorska som man får blir det väldigt jobbigt och byten kommer föredras, samtidigt är det skönt med kontinuitet och den trygghet det innebär att en person är extra insatt i just din och din bebis eftervård.

Lycka till, det var det coolaste, känslosammaste och mest överväldigande jag någonsin varit med om!

#12 - - Anonym:

Danderyd och är så himla nöjd med allt som förstaföderska :)

#13 - - Anonym:

Grejen med dödsfallet på BB Sophia var att mamman och barnet var väldigt sjuka, BB Sophia handlade rätt och mamman hade det gått illa för oavsett var hon hade fött! BB Sophia har två akutopperationssalar med expertpersonal dygnet runt. Ingen personal som inte är färdigutbildade och gör at-tjänst osv, utan bara personal med gedigen utbildning. Pga att BB Sophia arbetar utifrån kontinuitet, delaktighet, trygghet och att i den mån det går aldrig separera familjen kommer vi att föda där i maj. Är man osäker på vilket BB man vill föda på kan man gå på öppet hus/informationsträff på de flesta BB. Lycka till med ert val!

#14 - - Alexandra:

Jag födde i Hudik, efter att vi blev skickade från Gävle pga platsbrist, och jag hade en bra förlossning där även om bilresan dit var förjävlig. 3 km till förlossningen men fick åka 14 mil, det gör jag inte om! 😉

Hade jag bott i Sthlm så hade jag valt BB Sophia. Lycka till och ni väljer nog det rätta stället för er. 💕

#15 - - Jenny:

Hej! "hamnade" på din blogg av ren slump (googlade på blogg + gravid). Vad kul- vi har exakt samma BF! 30 maj... Magiskt datum :-) Jag väntar dock tredje barnet... Ska följa dig :-)

Svar: Åh vad sjukt!! :) Så spännande ju :) Vet du vad det blir?
Jessica Lagergren

#16 - - Jenny:

Jessica, nej vi har inte tagit reda på kön! Men kanske att jag tror att det är en liten kille! Nyfiken är jag verkligen! Vet du kön? Vi har en kille på 5 år o en tjej på 3 år sedan tidigare.

Svar: Mysigt! :) Nej, vi vet inte.. Men tror tjej! Vi ska på extra ultraljud nästa vecka :)
Jessica Lagergren

#17 - - Anonym:

Mitt första barn födde jag på Södertälje sjukhus. Det var helt fullt på alla sjukhus i Sthlm så blev skickad dit i snöstorm en kall januari kväll för 4år sen. Trodde jag skulle få föda i taxin men det var ju fel. Kom dit med marginal. Vår pojke föddes 6h senare. Vi var väldigt nöjda med allt. Födde min dotter för 10 månader sen på DS. Jättenöjd med det också. Deras hotell efter förlossningen är ju guld 😃
Jag skulle välja DS👍

#18 - - Frida :

Bor i Göteborg och fick ej välja då jag fick havandeskapsförgiftning. Hamnade på special förlossningen på Östra sjukhuset. Kändes sjukt bra då de är ett av världens främsta på just komplicerade fall och har räddat världens minsta barn. Nu fick det jättebra för mig trots havandeskapsförgiftning men var tryggt att vara på ett ställe där det vara var jag som barnmorskan hade hand om. 😊

#19 - - Marie:

BB stockholm, nöjd med personalen på förlossningen, blev akutsnittad och hamnade på eftervården där det var katastrof.

#20 - - Frida:

Jag blev igångsatt och födde på Danderyds sjukhus. Jag är jättenöjd med det valet och förlossningen blev helt klart en positiv upplevelse! Men du ska få både plus och minus. :) Börjar med det enda negativa. Jag fick bristningar under förlossningen som de ville sy på operation. Jag vet inte om det var för att det var mitt i sommaren och de hade lite mindre personal än vanligt eller om jag bara hade lite otur (eller en kombination), men jag fick vänta ganska länge från dess att vår son föddes till dess att jag fick åka upp till operation. Tycker jag iaf. Tror det handlade om ca 6 h, och under den tiden var det knappt någon som tittade till oss. Sigge föddes 13.55 och vid 14 bytte personalen pass, så jag fick känslan av att vi hamnade lite emellan där. Så mådde ju Sigge jättebra, så vi kanske bara blev lämnade ifred. Det var min första förlossning så jag har ingen aning om vad som är att vänta sig så att säga, men vi kände oss allt lite "bortglömda". Trots den ganska så stora negativa pucken så är ju som sagt mitt helhetsintryck av Danderyds Förlossning positivt; personalen var jättegullig, varenda en som vi stötte på - och det var ju ett gäng eftersom vi var där en stund till följd av igångsättningen. Vår undersköterska som var med vi själva födseln var underbar! Jag kände att barnmorskan och undersköterskan hade bra koll på mig och mina värden, de peppade och stöttade och gav råd när jag önskade. När de behövde konsultera en läkare så var läkaren snabbt på plats. När jag önskade få epidural så tog det bara några minuter så var narkosläkaren på plats och la eda:n. Patienthotellet, där vi tillslut fick pusta ut efter min operation, var ett plus. Det var extra mysigt att vi kunde få bo där alla tre de två första dygnen. Summa summarum: om jag ska föda barn igen så kommer jag välja Danderyds Förlossning då också! Lycka till med ert val! Läste att ni skulle besöka BB Sophia också, det är väl supersmart. Det skulle ju vara skönt om ni kände att ni skulle vilja föda där också. Jag menar, skönt att ändå ha ett andrahandsval som man gillar också om det visar sig att man inte får plats på sitt förstahandsval. Oavsett vilket det blir så tror jag att det kommer bli toppen! :)

#21 - - Mikaela:

Jag fick första dottern på Danderyd och de va verkligen helt fantastiska. Fick bada när jag kom in och det första teamet stammade ett bra tag längre än de skulle för att "jag hade det så jobbigt just då" vilket var helt fantastiskt! Allt från bemötande till eftervård var verkligen jättebra! Fick problem med amningen och en barnmorska satt med mig tills jagfick det att fungera! Pappan fick vara där från början till slut! Det enda kag har att klaga på är att det var för varmt i vårt rum på BB-hotellet men det var ingen större skandal :)
Hoppas du får en bra förlossning! Jag har BF med andra barnet den 24/4 och ska definitivt föda på Danderyd igen! Kram

#22 - - Ebba :

Jag födde ettan på Karolinska för tre år sedan och det var en fullständig skräckupplevelse trots att jag var positivt inställd och peppad. Att föda min första son var underbart men tyvärr fanns det inte en enda som var intresserad av hur jag ville ha det och de glömde flera gånger bort oss, likaså på bb. Väldigt tråkigt. Jag födde nummer två på bb Sophia trots att jag inte bor i Stockholm längre. Vi var där innan och kollade, min man jobbar inom vården och var efter besöket övertygad om att det var värt resan. Trots att lillasyster flög ut så var upplevelsen underbar. Jag ville inte ha några mediciner och under hela tiden var det inte någon som ifrågatte detta. Jag kände mig trygg och lycklig genom hela förlossningen. Barnmorska och uska lämnade aldrig rummet (eftersom jag ville ha stöd, man behöver självklart inte ha folk där). Vi valde att stanna på bb och båda barnmorskorna spm var med när hon föddes (hon föddes vid skiftbyte) kom och pratade igenom journalen efter, så att allt skulle vara bearbetat för mig. Det var tydligt att alla som mötte oss hade läst journal och förlossningsbrev. Vi fick en helt underbar start som sitter i fortfarande. Kan verkligen rekommendera ett besök!

#23 - - Anonym:

Välj ett bb med intensivvård, vill inte jinxa men vissa privata har inte det, tex bb Sophia, så om nånting utöver händer, blir man slussad till ett annat sjukhus där intensivvård finns.

#24 - - Anonym:

Födde vår son på BB Sophia i juni. Det är vårt första barn så jag har inget att jämföra med men jag är väldigt nöjd. Personalen var kompetent och närvarande, de var också väldigt inkännande och det märktes att de läst mitt förlossningsbrev och tog hänsyn till mina önskemål. Kände mig trygg under hela förlossningen och första dygnen med bebisen hjälpte de till så mycket man ville. Deras filosofi är ju dock att föräldrarna kan bäst så man får aktivt be om hjälp om man vill ha det. Men det kändes inte konstigt och alla var väldigt hjälpsamna. Och när det var dags att åka hem kände vi oss redo. Rekommenderar BB Sophia varmt.

#25 - - Anonym:

BB Stockholm. Om jag så flyttar till andra sidan jorden så vill jag ändå föda där! Bäst!

#26 - - Me & My Baby Dolls:

Råkade ramla in på din blogg och vill säga hej :-)
Grattis till graviditeten! Jag är beräknad den 27 maj :-) Ska föda i Huddinge :-)

Svar: Åh, grattis själv! :)
Jessica Lagergren

#27 - - Anonym:

Födde på SöS. Toppenbra.

#28 - - Anonym:

Ska göra samma val, välja vart jag vill föda :) men har inte BF förrän 12/7. Kommer nog välja Sös, känner mig mest "hemma" där. Det alternativ som jag valde bort direkt var BB-Sophia pga de har ingen intensivvårdsavdelning vilket känns helt galet om något skulle gå snett under förlyssningen.

#29 - - Anonym:

*förlossningen

#30 - - Anonym:

Jag födde på Huddinge förra sommaren och är supernöjd. Eftersom jag ville känna mig 100% trygg så valde jag ett universitetssjukhus där all tänkbar vård finns. Om man föder på andra sjukhus så måste man transporteras i vissa fall och det kändes inte aktuellt. Hoppas att förlossningen går bra för dig. /din fd vän Åsa

#31 - - Josefina:

Jag födde på BB Sophia och är otroligt nöjd med det, allt var bra från början till slut! Tycker det är lite störigt när folk skriver felaktiga saker om Sophia utan att kolla upp fakta - jo de HAR intensivvård, det är bara att gå in på deras hemsida så står det där! Och det pratade de även om när vi var där på infomöte inför förlossningen. Däremot så blir man, om något skulle hända och man behöver en längre tids intensivvård förflyttad till ett universitetssjukhus (men bara om/när man är stabil), vilket alla sjukhus som inte är universitetssjukhus måste göra, inte bara Sophia. Skrev ett inlägg om detta på min blogg inför förlossningen om du är intresserad :) https://elinjosefina.wordpress.com/2014/05/06/det-langa-inlagget-om-bb-sophia-som-jag-tankt-skriva-lange/

Svar: Tack Josefina! Ska läsa det! :)
Jessica Lagergren

#32 - - Sofia :

Jag födde min son 24 september 2014 på BB stockholm, dom var fantastiska, föredrog den mysiga hwmmakänslan med lite färg på väggarna mm framför vanliga förlossningen på Danderyd. Men det är olika hur man trivs, har vänner som är jättenöjda med patienthotellet med :)
Gillar verkligen att följa dig k bloggen :)

#33 - - Sofia -mamma till Simon och Linus:

Jag födde första barnet på Danderyds förlossning. Det var traumatiskt och tog 38 timmar, varav personal fanns hos oss i sammanlagt 2 timmar. Jag skulle aldrig mer skaffa barn efter det men sen gick det som det gick i dagen innan Alice föddes kom vår lilla kille i rekordfart på BB Sophia och den upplevelsen var fantastisk. Jag trodde han skulle komma i stava backe, men vi hann in. Eftervården på Danderyd och BB Sophia var likvärdig, men förlossningsupplevelsen på Sophia var fenomenal! ❤️

#34 - - Sofia -mamma till Simon och Linus:

Jag födde första barnet på Danderyds förlossning. Det var traumatiskt och tog 38 timmar, varav personal fanns hos oss i sammanlagt 2 timmar. Jag skulle aldrig mer skaffa barn efter det men sen gick det som det gick i dagen innan Alice föddes kom vår lilla kille i rekordfart på BB Sophia och den upplevelsen var fantastisk. Jag trodde han skulle komma i stava backe, men vi hann in. Eftervården på Danderyd och BB Sophia var likvärdig, men förlossningsupplevelsen på Sophia var fenomenal! ❤️

#35 - - Anonym:

Jag har fört båda mina barn på BB Stockholm och båda jag och mannen är jätte nöjda! Hade inte velat vara någon annan stans:)!

Till top