Det här med namn

Allmänt / Permalink / 26
Hur kommer man överens om ett namn? Jag trodde att jag och Ibbe var överens om Elsa om det är en tjej, men tydligen inte. Sen han fick veta att det numera är Sveriges populäraste namn säger han nej till det. Jag är ju helt inställd på Elsa. PA-NIK! Killnamn ska vi inte ens ta upp, där är vi så långt ifrån varandra så jag vet inte ens var jag ska börja... Tur att det är några månader kvar... Hur löste ni det? Var båda överens på en gång? 
Signe lånar vårt namnlösa barns haklapp! 

#1 - - Anonym:

Det är svårt med namn. Jag väntar själv mitt första barn i början på juni och namn diskuteras för fullt här hemma. Vi har samma problem som er dem namnen jag tycker kan min sambo verkligen inte tänka sig och dem förslagen han har skulle jag aldrig gå med på heller. Vi gjorde tillslut så att båda fick lägga dem namnen vi hade tänk åt sidan. Så började vi kolla igenom namn listor på nätet från A till Ö och så skrev vi upp dem namnen som båda skulle kunna tänka sig! Idag har vi fortfarande inte bestämt oss helt men nu har vi några namn som vi kommer välja bland iallafall. Men som du skrev så har vi ett tag på oss att bestämma! Lycka till med att hitta namn :)

#2 - - Marielle:

Vi hade bestämt namnet Ellie när vi försökte bli gravida. Sen när vi fick reda på att det var en flicka nästan 2 år senare så lät det tydligen som ett smeknamn men Elise, Ellinore, Elleonora osv var inte heller bra. Inga andra namn passade heller så sa till honom att det är jag som ska klämma ut henne och att han kan få bestämma nästa barn. Så det blev en Ellie. Han har inte klagat iallafall och får alltid komplimanger över hennes namn.
Nästa barn, om det blir en flicka har jag också redan bestämt namn på men det namnet älskar han också så vi får väl se haha. Nu funkar ju inte det på alla. Men han tyckte ju om namnet Ellie. Skulle ju aldrig tvinga till ett namn han inte tycker om :)

#3 - - Michelle:

Namnproblemet fick oss nästan att tveka till att skaffa oss en tvåa. Vi var tvungna att låsa in oss hemma och skriva namnlistor i flera timmar och betygsätta dom. Till slut kom jag på namnet Elise ett par dagar innan hon föddes. Och det namnet godkändes av Gestapo. Nu sitter vi (JAG!!!!!!) och försöker hitta på ett pojknamn som herrn kanske kan börja gilla. Det är utmattande att hitta en namn som båda gillar. Jag tycker du ska säga till Ibbe att antingen kommer han på något bättre eller så blir det Elsa.

#4 - - lin:

Vi fick kompromissa. Ingen fick sitt favvonamn. Men han heter det vi båda kunde tänka oss att gå med på... Stackars barn! Haha!

#5 - - Jonna:

Jag ska inte ha barn än på ett tag men Elsa finns med på listan, synd bara att lill-kusinen heter det. :-) Edith och Elsie gillar jag också, Edith känns nog för mycket tant i mångas öron så det har inte riktigt boomat(än kanske)... Pojknamn är så mycket lättare, vet att det brukar vara tvärtom men killnamn har jag hur många som helst!

Lycka till! Ni hittar ert namn.

#6 - - Anonym:

Jag tyckte det var jättemysigt att bestämma namn. Vi satt i vecka 15 på en höjd på madeira och bollade fram och tillbaka. Sen bestämde vi i vecka 20 ett flicknamn. Hade inga pojknamn för jag kände så starkt att det var en flicka:) vill knappt säga vad hon heter för det är så vackert! Vill inte att NÅN annan ska döpa sitt barn till det:)

#7 - - Elin Löwstedt:

Vi var inte alls överens, men eftersom vi har tvillingar så blev det att vi bestämde varsitt namn. Tror min man i alla fall ;) Det namn som han kom på ääääälskar jag men det är rätt ovanligt så jag hade inte alls tänkt på det innan!

Annars får en väl skriva varsin lista på namn som en gillar och se om det är något som stämmer överens. Och om det inte finns något alls så får en väl stryka de som den andra absolut inte kan tänka sig och sen typ singla slant?

#8 - - Mp:

Vi var jätte oense om namn trodde de skulle bli skilsmässa 😉 men när lillan titta ut kom namnet till oss så självklart! Nu när lille syskonet kommer är vi 100% eniga om namn, nu är de bara upp till bevis om de passar den lilla ifråga 😊

#9 - - Frida:

Vi var helt överens om killnamn faktiskt. Hade nästan helt bestämt oss innan han var född (visste vi väntade en pojke) men ville se honom innan och se så det "passade", och det gjorde det:).

#10 - - Anonym:

Mona barn har fått sina namn när dom föddes.
Jag ville se dom först och veta att dom skulle älska sitt namn oxå.
Finns många barn som skäms över sina namn.Men mina har aldrig klagat.
Om du vill ha något på E så tänker man på olika stavningen garanterat som Evelina Evelin Englan Emma Elecktra.Elisa.Elaisa.prova o tänk på det som oxå låter bra till efternamnen
Kram Susanne

#11 - - Anonym:

Jag sa Elsa och min sambo tyckte det var ett bra namn. Spelar ingen roll om det är populärt eller inte, det är ett fint namn! Jag visste inte ens att det var så många 2014 som hette Elsa.

#12 - - Anonym:

Första barnet var vi överens att om det blev en tjej så blev det en Isolde och om pojke Theodor. Det blev en Isolde. Är nu gravid i v 32 med andra barnet och tjejnamnet var solklart Ofelia men killnamnet tog tid men jag lyckades hitta Manfred som faller båda i smaken.

#13 - - Anonym:

Min man bestämde Elsa och jag hade inget att säga till om, men jag valde mellan namn..

#14 - - tommy:

tjejen har alltid sista ordet så oroa dig inte =)

#15 - - alice:

vi hade ingen aning, vi bestämde oss för att vänta till RUL. Sen firade vi med varsin hamburgare och spånade lite. Vi hade ungefär samma favoritnamn, men min mamma hade redan snott dom (hon har börjat om så att säga...) och sen slog det mig. Och han behövde fem sekunder. Sen dess har hon hetat det! Vi har inte ens tvekat. Så mitt tips, bjud han på hamburgare ;)
Nej men skämt åsido. Det hjälpte nog lite att vi började kalla henne för det, tillslut så förknippas ju hon med det namnet. Om du hemskt gärna vill ha det:)
I värsta fall får man spela förlossningskortet.

#16 - - Theres :

Vi hade olika namnförslag innan tjejerna kom. Med första blev det inget vi tänkt utan vi kom på ett nytt som vi båda gillade och tyckte passade henne bättre. Med vår sista tjej hade vi redan innan bestämt oss för Elvira, men ju närmare vi kom desto mer gled vi ifrån det namnet, iaf som första namn. Nu heter vår minsting Tuva, Elvira, Madeleine. Stressa inte över namnen nu. Skriv ner lite olika namnförslag och så kan ni bestämma er när han/hon har kommit istället. Vi har tyckt att det har varit mycket lättare. Lycka till. Kram

#17 - - Lisa B:

Alltså det är ju så svååååårt! Vi hade två flicknamn båda älskar. Men vi väntar en pojke! De vi spånar på är (måste funka på engelska då min familj är fårn Irland) Sam Ben Henry Filip Eric Oscar och Harry. Egentligen vill vi ha en Nils men det går inte på engelska.
Lycka till!
(Älskar även Olle och Lasse. Alltså tänkt dig, Lasse liksom!)

#18 - - Lisa :

Dessa jävla namn alltså! Ena sekunden finns det för många att välja på. Andra sekunden kan man inte tänka sig något överhuvudtaget, man vill ju inte att ungen ska bli mobbad eller inte ska kunna skaffa jobb eller så.. Och sen är varenda fint namn upptaget av hela släkten! Det är så. Himla. Svårt! Och eftersom jag är lila övertygad som du att jag har en tjej i magen har jag bara en massa tjejnamn. Måtte det inte bli en pojke för då får han nog gå odöpt tills han Tar studenten. :P Jag har dille på namn och började skriva min lista innan jag ens va me barn, nu är jag i vecka 16 och listan ändras varje vecka. :P Råkade fråga bsrnafadern vad han tyckte, och han tror ju att det är en kille så det kom bara en massa gamla kunganamn som förslag så jag skippar nog att överlägga med honom i fortsättningen och kör med förlossningskortet istället. ;P

#19 - - Frida :

Vi hade en lista med namn som vi båda gillade. Jag har alltid gillat Charlie på en kille och min man råkar även heta det i andranamn. När lille sonen ploppade ut sa jag "jag har fött honom, han heter charlie" hahah. Mannen gick med på det direkt, kanske för att han var så impad av att jag fött vårt barn. 😊

#20 - - Anonym:

Hej,

Försök att hitta ett namn som betyder något, då brukar det vara lättare att liksom "känna" för namnet.

Vi kämpade länge för 1:an så när hon föddes var det självklart att hon var vårt MIRAkel och när tvåan kom gav hon oss många leenden, vår lilla SMILLA.

Lycka till!

PS. Som lärare är jag faktiskt på Ibbes sida vad gäller att välja vanliga namn. Mitt rekord är fem Erik i samma klass och om 6-7 år börjar nog väldigt många Elsor 1:a klass..

#21 - - Mickis:

Gud, jag och min fästman var INTE överens om något namn alls när vi väntade vår första dotter. Jag hade haft namnet Freja med mig jättelänge och ville verkligen att det skulle bli det men han vägrade! 8 veckor innan hon skulle komma var vi på McDonalds och käkade och då var det en supersöt tjej i kassan som hjälpte oss och på hennes namnskylt stod det Freja. Jag såg direkt att han började tänka om! Några dagar senare kom han till mig och sa att han ville att hon skulle heta Freja. Nu är hon snart 14 månader och ska bli storasyster i april. Denna gången ville inte bebben visa vad den var så nu håller vi alltså på att komma överens om både koll och tjejnamn, behöver jag säga att det går åt skogen :p

#22 - - Lina WeMi:

Grattis :) jag och min sambo väntar vår första med ;) bf är beräknad till 27 maj så inte många dagar före dig :)

Vi fick reda på könet för två veckor sen och väntar en liten prins som vi ger namnet Ludvig om allt går som planerat :) hoppas allt går bra för er kramar

#23 - - Hanna:

Jag och min Sambo har varit överrens i några år om att.. Om vi någonsin fåt en flicka ska hob heta Charlie! Och så fick de bli.. pojknamn därimot gör att de bara är ännu en sak för mig att gruva på OM de ens ska bli några mera barn hahah

#24 - - stina:

Hehe du får kasta in gravidkortet ;) funkar det inte nu så kommer det garanterat att göra det i vecka 35-40. Lycka till!

#25 - - Ullis:

Jag trodde vi var överrens tills 1 vecka före bf då min man berättade för sin moster att om det blev en dotter skulle hon heta Filippa. Jag fattade ingenting. Det namnet hade han aldrig nämt. Ut kom en flicka och hon heter Filippa. Barn nr 2 trodde jag att det var min tur att bestämma, Axel skulle han heta, det gjorde han i en vecka sedan kom sambons namn från första barnet in i leken och sonen heter Victor. Tredje hade jag bestämt att blir det en pojke så blir det Axel, ut kom en flicka och namnen vi var överrens om till första Alice och Agnes var alternativen. Denna gången "vann" jag efter mycket ångest. Och jag velade länge efter att det var bestämt att hon skulle heta Alice, sa ofta fel och kallade henne Agnes länge... Haha! Svårt med namn!

#26 - - Lea:

Vi var inte heller överens. Vi fick veta på rul att det var en pojke, och då började även en kamp om att hitta ett namn. Så fort jag trodde vi var överens ändrade sig min kille. Inte förrän sonen var född och låg på mitt bröst kom vi till slut fram till ett namn. Hur? Efter en helvetes förlossning tyckte jag mig vara värd att bestämma, och så vart det ;-)

Till top