Resa innan bebisen ankomst

Allmänt / Permalink / 27
Jag känner ett enormt sug efter att göra en "sista" resa innan vår lilla flicka kommer ut. Jag vet att livet inte tar slut när bebis kommer, tvärtom. Och jag vet att det går att resa med barn, men det kommer ändå dröja innan vi gör något annat än åker ut med båten den närmsta tiden. Som jag längtar till båten för övrigt! Nu är det inte långt kvar tills älskade Ella (ja, båten heter så) åker i sjön. Jag och Ibbe har hur som helst pratat om att åka till London om några veckor. Jag vill framförallt shoppa på Primark, men också gå runt och käka glass i solen (hoppas på vår i London då) och bara njuta av att vara iväg bara jag och Ibbe. Men åter till Primark. HUR kul är det inte att shoppa där? En pund hit, en pund dit? Man känner ju sig som kungen i djungeln där inne. Sen att kvalletuttan inte är den bästa, det skiter jag faktiskt i. Kul är det, och nöjd blir man. Passade ni på att resa någonstans när ni var gravida? En längre solsemester hade varit hur skönt som helst, men det passar inte riktigt med vare sig jobbet eller ekonomiskt att ta ledigt en hel vecka för att åka till solen. En helg i London blir alldeles lagom tror jag. Om man ska flyga med Ryanair måste man ha intyg från barnmorskan från vecka 28 såg jag. Så det måste fixas + stödstrumpor! 

 
#1 - - Anonym:

Bor i England och våren kommer tidigare i England, redan nu blommar påskliljor ute.

#2 - - S:

Reste till Kroatien en vecka när jag var i v 29...tror jag? Hur skönt som helst, låg som en strandad val och drack apelsinjuice en vecka. Perfekt!

#3 - - Angelica:

Jag fick Mio 25 augusti 2014. Vi åkte och fira midsommar på rohdos. Super skönt att vara i värmen och bara njuta. Plus att jag fick inte ont i ljumskarna när jag var där, det var bara att gå och gå :)

#4 - - Michelle :

Åh, jag är precis likadan. Jag kan inte tänka på annat än att resa bort. Det är ju ganska vanligt att man vill bort en stund när det är februari, mars. Men nu... uj uj uj uj. Jag vill se något annat än Uppsala. Nu har jag redan ett barn och det blir genast krångligare att få till en sista resa innan barn nr två. MEN JAG VIIIILL. Jag har hört att man är oförsäkrad om förlossning startar på flyg/annat land. Vet du något om det?

#5 - - Jenny:

Hej! Jag lääängtar så efter sol och resa och se annat än Skåneland just nu! Men jag "vågar" inte riktigt. Tänk om det sätter igång? Iofs så är man ju försäkrad i andra EU-länder, extra viktigt se över sina försäkringar o ta med sitt EU-kort såklart...Så det är väl inga problem...Hade gärna rest! Men det längsta jag kommer resa i vår är typ Danmark o Stockholm ;-) Jag sitter o planerar sommaren o funderar på hur man ska lägga upp semester m två små barn o en spädis, det får bli några veckor i Sverige, stuga...lugnt o skönt, varmt (hoppas jag) och hav...allt jag begär :-) Kram!

#6 - - Anonym:

Har för mig att de flesta hemförsäkringar inte gäller efter v 28 så dubbelkolla det innan ni bokar, kan bli dyrt om nåt skulle hända. Man kanske kan köpa en separat?

#7 - - Anonym:

Ja om du förlöser utomlands efter vecka 28 (eller andra gravidrelaterade komplikationer) så täcker inte försäkring. Kan bli dyrt :(

#8 - - Jenny:

Jag var i London i vecka 25 (v 39 nu) och delar din kärlek till Primark. Deras bebisdel var farlig, 5 pack bodies: 5 pund osv. Hur mycket sött som helst, rekommenderar stor väska :)

#9 - - Sara:

Jag var i New York i v 26, verkligen superhärligt! Jag bad min barnmorska om ett intyg (tänkte att dom kunde vara krångliga) och fick ett, på svenska (?). Men det var ingen som ville kolla på nåt intyg, utan det gick bra. På SAS får man flyga till v 36 utan intyg (om resan är kortare än 4h). Jag hade en gravid och barnförsäkring som hade täckt ev sjukvårdsbesök, vilket kändes skönt men behövdes såklart inte. Ha det så härligt i London!

#10 - - Joss:

Jag och sambon åkte till Barcelona på babymoon i v 29 😉 Kan verkligen rekommendera att åka iväg nu sista tiden som två 😊

#11 - - Emma:

Jag säger som en del som skrivit det tidigare. Kolla upp hur det ser ut med din försäkring.

"Innan man reser bör man ta reda på vad som gäller om man skulle behöva vård i samband med graviditeten på resmålet. De flesta hemförsäkringar täcker inte sjukvårdskostnader i samband med graviditeten efter vecka 28. Om man föder för tidigt och barnet behöver vård utomlands eller transport hem kan man behöva betala kostnaderna själv."

http://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/Allmanna-reserad/Resa-nar-man-ar-gravid/

#12 - - Frida :

Jag vart på bröllopsresa i Italien i vecka 10 = sov 90% av resan 😂

Åkte på tjej resa i Berlin i vecka 25. Det var 30 grader och jag blev helt svullen av värmen. Inte alls så kul. Hade nog hellre åkt på något spa och kopplar av efter vecka 23 typ.

Nu har vi en 3 månaders som är i fjällen för första gången. Åkte bil hit 8 h vilket gick hur bra som helst. Så nu planerar vi fler resor då det går bättre än vad vi trodde. Reser alltså hellre med barn än som gravid ☺

#13 - - hugojmsmamma:

Vi åkte en vecka till egypten förra april, då var jag i vecka 22 och vi 'outade' graviditeten då genom att skriva i sanden :) Dock så längtade jag hem från sekund 1 vi landade, jag grät varje kväll efter min hund och mina katter, antar att jag ville hem och boa, vilka hormoner alltså :P

#14 - - Angie:

Jag och min pojkvän åkte till Berlin en långhelg för några veckor sedan (jag var i vecka 28-29 då). Jag hade intyg med mig, eftersom vi flög med Ryanair, men ingen frågade efter det (bra att ha ändå tänker jag). Jag had rinte heller några extra försäkringar, skulle något hända täcker ju försäkringskassans blåa kort samma kostnader som man har rätt till i Sverige så hade något hänt hade det inte kostat mig något. Jag ska ju dock även föda utomlands (inga problem där heller med försäkring osv) men kolla upp det kan du ju alltid!

Det var förövrigt sååå skönt med en lugn helg på fint hotell med bara pojkvännen innan bebis kommer. Så värt!

#15 - - Sara:

Jag var i london när jag var gravid i v.24 och shoppade loss på Primark. Jag visste dock inte kön så det blir nog roligare för dig att shoppa när du vet att det är en liten flicka i magen :)

Sen rekomenderar jag mother care också. Jättebra barnbutik. Shoppade massa där också. Dom har en hemsida du kan kika in på för att se lite vad dom har och till vilka priser. Den ligger typ mittemor primark vid marble arch. Sen finns den inne på westfield mall också.
www.mothercare.com

Svar: Tack för grymt tips!! :)
Jessica Lagergren

#16 - - Theres:

Klart ni ska åka.
London är underbart. Vill tillbaka dit.

#17 - - Johan:

London är en härlig och trevlig stad. Var där i somras.

#18 - - Mamma Malin:

Vi åkte till Turkiet i 2 veckor när jag var i vecka 20,det var hur underbart som helst och det var skönt att komma iväg innan den lilla kom kände vi båda! :)

#19 - - Anonym:

Åk till nyc och shoppa inför bebis!!! Puss Felicia

#20 - - Karin:

Kolla bara din försäkring så det inte händer något när ni är där då de flesta försäkringar inte gäller efter v28. Lycka till!

#21 - - Tina:

Ett tips är att gå in och lyssna på gravidpoddens avsnitt "resa med mage/försäkringar" där kom dom med bra information och tips :).

#22 - - Martina Wilhelmson:

Förra gången pluggade jag och tiden fans inte för nått längre, men en tripp till Köpenhamn blev det. Superhärligt och jag rekommenderar verkligen att bara komma bort lite ☺️ Denna gång tog vi en tur till Istanbul i v9, för att passa på och för att sambon fyllde 30. Blev sådär då jag mådde illa i stort sätt heeela resan 😉 men men.. På sätt o vis var det rätt skönt ändå.

#23 - - Emelie :

Ja mothercare är toppen! Superfina kläder och flaskor och annat för mycket mindre än hemma. Vi använder philips avent flaskor och dom har allt till det. Primark är ju också guld!

#24 - - Johanna:

Jag passade på att åka en långhelg till New York i v. 32... dvs. sista veckan min extra försäkring täckte för att resa. =) Var superhärligt! Dock var de väldigt skeptiska i immigrations och det tog lång tid innan de släppte in mig. De kunde verkligen inte förstå varför jag valt att resa så sent. Trodde säkert att jag tänkt dröja mig kvar för att föda där... men vem skulle vilja det? Varför vilja göra det sämre för sig?!?!

#25 - - Kattis:

Primemarkt finns nu även i Tyskland och här i Wien där jag bor - så det finns fler alternativ att åka till 😄 barnavdelningen är fantastisk , och med euro är det ännu billigare för er i Sverige att shoppa 👍 ha det bra och lycka till !

#26 - - emmy:

Baby Gap i London (finns överallt) har nästan alltid rea också, tips tips! <3

#27 - - Malin:

Lite varmare brukar det alltid vara i London. Jag bor dar och och varen kommer alltid tidigare an i Sverige sa det kan nog bli supermysigt om ni har tur med vadret. Ett tips ar att aka till Westfield t.ex istallet for att trangas med tusen andra manniskor pa Oxford street.

Till top