Sjunger inte för henne

Allmänt / Permalink / 25
Jag undrar hur ni andra gravid eller mammor gör/gjorde när ni hade er bebis i magen. Min tvilling sjöng alltid för Alice när hon låg i magen. Och pratade. Och spelade musik för henne. För mig känns det inte naturligt... om jag skulle börja sjunga för vår lilla tjej skulle det kännas helt tillgjort och onatuligt. Är jag en hemsk mamma som känner så? Eller ska man bara börja sjunga och så blir det naturligt med tiden? Ibland pratar jag med henne, men det känns också lite konstigt. Lite på låtsas. Är det någon som förstår vad jag menar, eller är jag helt ensam om att känna såhär? Angelica och Stefan (min tvilling och hennes man) sjön alltid Tänk om jag hade en liten liten apa för Alice i magen, och när de sjunger den sången för henne nu blir hon lugn. Jag skulle också vilja ha en sån sång... Har ni några tips på gulliga och fina sånger som skulle passa? Den enda jag kommer på är Bä vä vita lamm. Fantasifullt...!

 
#1 - - BF 20 juli:

Jag förstår precis hur du känner. Har försökt några gånger. Sjöng lite grann och pratat med henne. Men det känns så märkligt och tillgjort. Men vill ändå försöka, tror precis som du skriver att det kan ge ett lugn. Kanske man bara får göra det fast att det känns fel?

#2 - - Linn:

Jag känner exakt likadant. Jag varken pratar eller sjunger för bebisen i magen, kännu konstigt på nåt vis. Men då är jag inget fan av att sjunga alls i och för sig. Jag tror att kopplingen till bebisen kommer komma naturligt ändå! Den kommer ändå känna igen min röst 😊

#3 - - Emma:

Jag gjorde en Spotify-lista som döptes till Skrutten med massa låtar som JAG gillar och som får mig att må bra. Sköna, de flesta lugnare men en och annan lite svängigare finns med. Spelade den på morgonen när jag gjorde mig i ordning. Sonen är 7 mån och varje gång jag spelar eller sjunger de låtarna blir han så nöjd. Plus att det är fin nostalgi att lyssna igenom den där listan ibland :)

#4 - - Elin Löwstedt:

Jag gjorde inte det, varken pratade eller sjöng för tvillingarna i magen... Klappade dock på den massor och spelade en del musik. Kände mig obekväm med att göra det av någon anledning, så förstår precis hur du känner!

#5 - - Lisa:

Inte jag heller. Den får ju drass med mitt tjat hela dagarna, räcker inte det?! :P Hur vet den att jag sjunger för den eller inte när jag skrålar med till radion i bilen? Det blir nog bra vilket som tror jag. :)

#6 - - Caroline :

Jag sjöng Jag ska måla hela världen lilla mamma
För båda mina grabbar när dom låg i magen, Och efter dom föddes så bytte jag ut mamma till deras namn, min 3åring tycker att det är så kul, min ettåring gillar inte när jag sjunger 😝
Gör det som känns rätt, även fast du inte pratar med magen hör ju hon din röst hela tiden :)
Första graviditeten använde jag en sån där bolakula som dingla så fint på magen typ hela graviditeten,den gillade inte Lias när han 'kom ut' 😝

#7 - - Anonym:

Vi pratade inte med magen kändes inte heller naturligt. Men han fick ha hörlurar på magen ofta lysande mycket på klassisk musik och barnvisor. Samtidigt som han fick lyssna på den musiken jag gillar dagligen. Och idag diggar han till den musiken 😃 nu sjunger jag dom sångerna för honom när han är på utsidan och han blir lugn. Bsrn älskar ju att upprepa saker. Sen va de mitt andra barn denna gången så när jag läste för min förts son så läste jag ju dags för bägge så de blev ju bra. Så du kan ju sjunga och läsa för Alice så blir de mer naturligt för dig kanske 😃

#8 - - Anonym:

Dansa min docka! Eller trollmor har lagt dom elva små trollen. Dom sjöng min mamma för mej!

#9 - - Hanna Nordin:

Varken pratade eller sjöng när dottern låg i magen.. Sambon därimot sjöng trollmor för henne varje kväll..
Nu 6 månader efter födseln är det en utav få sånger som får genne lugn :)

#10 - - Frida:

Jag kände precis som du! Tänkte att han hör ju mig prata hela dagarna och börjar jag sjunga smäller han väl av😂 (låter inge vidare). Så det blev det inget av😝

#11 - - Fidan & Divine:

Fin blogg du har!
Klicka gärna in hos oss

#12 - - Lea:

Jag var dålig på att sjunga för "magen", pratade mer med den, men ja det kändes lite konstigt.
När min son kom ut (för snart fem månader sedan) så insåg jag att jag glömt alla texter till barnvisor! Så det blev "blinka lilla stjärna" och "bä bä vita lamm" om och om igen som om det vore än och samma sång, och han älskar det! De ända sångerna som fungerar, och han blir lugn av dem så jag kör på.
Började sjunga bumbibjörnarna här om dagen också av en slump och han gillar den med :O)
Så för oss fungerade att börja sjunga när han var född också!

#13 - - Caroline:

Jag sjöng inte för min tvåa. Men eftersom jag i snart 6 år har sjungit nu i ro för min dotter varje kväll vid nattningen så hörde ju Luna den i magen. Nu när ja sjunger den för Lowis 6 åringen så blir Luna bebis oxå lugn och kommer till ro.
Kör tänk om ja hade en liten liten apa för din tös oxå då behöver ni bara sjunga en sång när ni är barnvakt :)
Stor kram

#14 - - Fanny:

Sjöng inte men pratade lite.. Klappade mest på magen. Hon blir lugn när vi sjunger nu trots vi inte sjöng för magen!

#15 - - Emelie:

Min sambo brukar prata till magen o då sprallar bebis runt :) sen har vi köpt en nalle som spelar som jag brukar lägga på magen så att den lär sig :) men den känner ju igen ens röst ändå tycker med det känns skumt att prata med magen!

#16 - - Helena:

Jag sjöng inte för mitt första barn men däremot en hel del för mitt andra eftersom jag ju då var i full fräs med att sjunga godnattsånegr för storasystern. Och jag kan säga att det fanns noll skillnad i hur mina barn blivit lugna eller inte lugna av sångerna jag brukar sjunga. Min lilla blir jätteirriterad när jag försöker sjunga för henne trots att hon som sagt hört sångerna från dag 0 inne i magen. Jag tror att om din bebis gillar att bli sjungen för kommer den bli lugn av det oavsett om du sjunger nu eller inte. Din röst kommer hon ju känna igen och bli lugn av oavsett om du väljer att aktivt prata med magen eller inte, hon hör ju den hela tiden när du pratar ändå! Tänker att det kan vara jättepositivt att prata och sjunga med magen om det känns bra för ens egen anknytningsprocess, och att det är jättepositivt att INTE göra det om man inte känner att det kommer naturligt. Bra att öva sig på att känna sig trygg på att vara mamma på sitt sätt!

#17 - - Mikaela:

Jag känner mig inte heller bekväm med att prata med mina pojkar i magen. Däremot så sökte jag på musik att spela för bebisen i magen på youtube och så hittade jag en låt som jag spelat för dem i flera månader nu. I början var det så häftigt att se hur de reagerade på musiken.. Nu lever de också om när jag sätter på låten men inte på samma sätt (är i vecka 30 nu). Jag älskar att spela den för dem för det känns som om vi kommunicerar. Det ska bli spännande och fint att se hur de reagerar på den när de är utanför magen.

#18 - - emma :

Hej jag har en sång som jag sjunger för min son på 7 mån när han ska sova och har svårt att komma till ro. Vyss lull lille palt. Leka får du sedan. Alla musbarn överallt sover alla redan. Somna sött i vaggan din jag ska inte störa. Räven sover också nu med svansen under örat. Är från klas klättermus. Mvh emma

Svar: Fin!! Vad heter den? :)
Jessica Lagergren

#19 - - Marie:

Hej! Om du inte vilk sjunga för magen så kan du köpa en liten speldosa. Jag har hade en Spöket Laban till min yngsta när han låg i magen. Han blev oxå väldigt lugn av den. Det finns många olika varianter i baby-butikerna. Min gick att hänga i barnvagnen oxå.

#20 - - Anonym:

Jag kände samma som du och sjöng inte heller. Däremot köpte vi ett mjukdjur från ikea (räv, nu finns det lamm) som man drog i svansen så det spelade en vaggvisa. Den lade jag på magen varje kväll när vi skulle sova. Vet inte om jag märkte någon jätte igenkänning när han väl kom ut, lite kanske men det var mysigt för oss! Bebisen kommer i vilket fall som helst känna igen din röst och bli lugn av den :)

Svar: Jag har det lammet! Har haft den lite mot magen :) Ska fortsätta med det!
Jessica Lagergren

#21 - - Mickaela:

Jag pratade inte med min första heller, jag försökte men det kändes aldrig bra. Nån gång ibland sa man väl nåt kort när det levde loppan där inne men inte mer.. Vi hade en speldosa som vi tänkte spela varje dag för magen också, det höll nog i tre dar:) jag sjöng väldigt lire när hon var bebis också, hon verkade inte uppskatta det och det var aldrig kul men nu 1,5 är det lite mysigt.
Med lilla i magen pratar jag inte men jag håller lite monolog i tanken till den ganska ofta:)

Snart är det dags! Längtar efter att få se ditt puré!

#22 - - Mickaela:

Pyre! (Jäkla autokorrect)

#23 - - Kattis :

Jag sjöng alltid teddybjörnen Fredriksson - älskar den sången

#24 - - Ellinorwo:

Jag läser psykologi nu och utvecklingspsykologi som handlar om från foster till döden typ. Och de har gjort studier som visar att det funkar att sjunga/ berätta saga för bebis i magen och återsjunger man eller berättar så blir bebis lugn utanför magen. So coolt. Så jag skulle se det som en förebyggande grej som kan trösta barnet i framtiden. Det är så coolt att bebisen kan höra där inne i din mage och att den kan känna igen din och pappas röst men även en låt. Men du det fungerar lika bra ifall du skulle läsa en kort saga för bebis i magen bara det är nått repitativt som låter lika dant så funkar det. Så gillar du inte att sjunga för magen kanske du kan hitta på en saga om nått istället. Eller så låter du bli. Det är helt upp till dig ju. Du vet ju vad som är bäst för ditt barn. Så egentligen strunt i vad folk säger. Lita på magkänslan och dig själv.

#25 - - Anonym:

Jag pratade inte med min lille när han låg i magen, försökte ibland men tyckte att det kändes konstlat. Kände mig lite fånig, sådär. Sjöng gjorde jag däremot, det passade mig bättre. Valde Havet är djupt som "hans" sång eftersom jag tycker den är glad och lite mysig (och ibland börjar tralla på refrängen ändå, lite konstigt kanske för en vuxen människa men men). Han blev iaf lugn när jag sjöng den för honom efter förlossningen! Anyways, tycker man kan chilla med det där. Du pratar ju med andra så hon hör din röst ändå och kommer att känna igen den, och när det gäller påståenden om att prat redan i magen skulle gynna utvecklingen råder det lite olika bud om som jag förstått det. Åter till att sjunga: varken jag eller min sambo tyckte det kändes naturligt med barnvisor utan valde att sjunga annat som vi tyckte/tycker är fint, som det gåtfulla folket eller Håkan Hellström.. Sjungs fortfarande när det ska tröstad ibland precis som en massa olika barnvisor som plötsligt känns mer naturliga än innan. :) Tror att det är våra lugna, sjungande röster som lugnar mer än en specifik låt numera, men det kanske beror på att jag sjöng för sällan. Det funkar oavsett bra för oss!

Till top